Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
Τελικά τα φίδια ακούν ακόμα και χωρίς αφτιά

Τα φίδια δεν έχουν εξωτερικά αφτιά, οι ζωολόγοι όμως υποψιάζονταν ότι τα άποδα ερπετά μπορούν να αντιλαμβάνονται τα ηχητικά κύματα στον αέρα. Έρευνα στη Δανία αποκαλύπτει τώρα το πώς συμβαίνει αυτό: οι ήχοι προκαλούν δονήσεις στο κρανίο, οι οποίες γίνονται αντιληπτές από το έσω αφτί.

«Υπάρχει αυτός ο μύθος ότι τα φίδια είναι κουφά» σχολιάζει στο δικτυακό τόπο του Science o νευροβιολόγος Μπρους Γιάνγκ του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης στο Λόουελ, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα αλλά κλήθηκε να τη σχολιάσει.

«Συμπεριφορικές μελέτες υποδεικνύουν ότι τα φίδια όντως ακούν. Η νέα εργασία δείχνει προχωρά τώρα ένα βήμα παραπέρα και εξηγεί το πώς».

Τα φίδια δεν έχουν εξωτερικά αφτιά με τύμπανο, έχουν όμως όλες τις δομές του έσω ωτός, οι οποίες είναι απευθείας συνδεδεμένες με την κάτω σιαγόνα. Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι τα φίδια μπορούν έτσι να αντιλαμβάνονται δονήσεις στο έδαφος.

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο Journal of Experimental Biology, δείχνει για πρώτη φορά ότι οι πύθωνες, πιθανά και άλλα είδη φιδιών, ακούν και ήχους που ταξιδεύουν στον αέρα.

Η ομάδα του βιολόγου Κρίστιαν Κρίστενσεν στο Πανεπιστήμιο του Άαρχαους στη Δανία εξέτασε τον πύθωνα Python regis. Δεδομένου ότι τα φίδια δεν επιδέχονται εκπαίδευσης, ώστε να αντιδρούν σε συγκεκριμένους ήχους, οι ερευνητές εξέτασαν το θέμα συνδέοντας ηλεκτρόδια στα κεφάλια των πειραματόζωων, τα οποία κατέγραφαν τη δραστηριότητα των νευρώνων που συνδέουν τον εγκέφαλο με το έσω αφτί.

Πράγματι, τα ηλεκτρόδια κατέγραφαν ηλεκτρικούς παλμούς όταν ένα ηχείο έπαιζε ήχους πάνω από το κλουβί του φιδιού.

Οι ήχοι αυτοί, επισημαίνουν οι ερευνητές, δεν προκαλούσαν δονήσεις τις οποίες θα μπορούσαν να είχαν αντιληφθεί τα πειραματόζωα απευθείας από το δάπεδο.

Ο Δρ Μπρους Γιάνγκ χαρακτηρίζει «εξαιρετικά καλή» τη μελέτη. Επισημαίνει όμως ότι στη φύση υπάρχουν σχεδόν 3.000 διαφορετικά είδη φιδιών, των οποίων η ακοή δεν είναι απαραίτητα ίδια με την ακοή του συγκεκριμένου πύθωνα.

«Βόμβα» του ESPN για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο!

Ρεπορτάζ που… ταράζει τα νερά για Γιάννη Αντετοκούνμπο και Μιλγουόκι Μπακς