Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Ο Έντουιν Χάμπλ αθωώνεται στο CSI Αστρονομία

Ο Αμερικανός αστρονόμος Έντουιν Χαμπλ δεν προσπάθησε να φιμώσει τον συνάδελφό του που ανακάλυψε πρώτος ότι το Σύμπαν διαστέλλεται, καταλήγει μελέτη που δημοσιεύεται στο Nature. Ο Βέλγος κληρικός και αστρονόμος Ζορζ Λεμέτρ έχασε τη επίσημη πρωτιά από δικό του λάθος.

Το 1929, ο Χαμπλ πέρασε στην ιστορία ως ο άνθρωπος που κατάλαβε πρώτος ότι το Σύμπαν δεν είναι στατικό, αλλά συνεχώς επεκτείνεται.

Στην πραγματικότητα, την πρωτιά είχε ανεπίσημα ο Βέλγος κληρικός και αστρονόμος Ζορζ Λεμέτρ, ο οποίος όμως έκανε το λάθος να δημοσιεύσει την ανακάλυψή του σε μια επιστημονική επιθεώρηση που λίγοι γνώριζαν.

Τις δεκαετίες που ακολούθησαν, ο Χαμπλ (προς τιμήν του οποίου βαφτίστηκε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble) δεχόταν κατηγορίες ότι εξασφάλισε την πρωτιά χρησιμοποιώντας πλάγια μέσα για να αποσιωπήσει το έργο του Λεμέτρ.

Σύμφωνα όμως με την τελευταία μελέτη, ο Λεμέτρ έπεσε θύμα του εαυτού του, αφού δεν φρόντισε να προβάλλει αποτελεσματικά τις έρευνές του, παρόλο που του δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία.

Η υπόθεση ξεκινά το 1927, όταν ο Ζορζ Λεμέτρ δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για το διαστελλόμενο σύμπαν στα Χρονικά της Επιστημονικής Εταιρείας των Βρυξελλών, τα οποία όμως λίγοι γνώριζαν και ακόμα λιγότεροι διάβαζαν. Όταν ο Χαμπλ κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα δύο χρόνια αργότερα, όλοι νόμιζαν ότι ήταν ο πρώτος.

Η κατάσταση θα μπορούσε να είχε αποσαφηνιστεί το 1931, όταν η αρχική έρευνα του Λεμέτρ μεταφράστηκε στα αγγλικά και δημοσιεύτηκε στην κορυφαία επιθεώρηση της εποχής του, το Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Περιέργως, όμως, οι σημαντικότερες παράγραφοι της αρχικής δημοσίευσης απουσίαζαν από τη μετάφραση. Και αυτό δημιούργησε την υποψία ότι ο Χαμπλ, ή κάποιος σύμμαχός του, φρόντισε να απαλειφθούν τα επίμαχα σημεία.

Αυτό δεν ευσταθεί, λέει τώρα ο Μάριο Λίβιο, ερευνητής του Επιστημονικού Ινστιτούτου Διαστημικού Τηλεσκοπίου στη Βαλτιμόρη.

Ο Λίβιο έκανε φύλλο και φτερό έγγραφα και επιστολές που βρήκε σε Λονδίνο και Βρυξέλλες. Διαπίστωσε ότι ο Λεμέτρ είχε κληθεί από το Monthly Notices of the Royal Astronomical Society να καταθέσει τα ευρήματά του.

Ο Λεμέτρ μετέφρασε μόνος του την αρχική του δημοσίευση και την έστειλε στην επιθεώρηση, παρέλειψε όμως αρκετές παραγράφους, πιστεύοντας ότι τα γραφόμενα είχαν ξεπεραστεί από μετέπειτα έρευνες.

Αυτό ήταν το μεγάλο του λάθος, το οποίο του κόστισε μια θέση στην ιστορία της Αστρονομίας. Η νέα μελέτη «τερματίζει ξεκάθαρα την εικοτολογία σχετικά με το ποιος μετέφρασε τη δημοσίευση και διέγραψε τις παραγράφους: και τα δύο τα έκανε ο Λεμέτρ μόνος του» λέει ο Λίβιο στο Γαλλικό Πρακτορείο.

«Δεδομένου ότι τα ευρήματα του Χαμπλ είχαν δημοσιευτεί το 1929, ο Λεμέτρ δεν έβρισκε λόγο να επαναλάβει τα προηγούμενα, προκαταρκτικά του ευρήματα το 1931» συνεχίζει.

Ακόμα όμως κι αν ο Λεμέτρ είχε κερδίσει την πρωτιά για το διαστελλόμενο Σύμπαν, ο Χαμπλ θα είχε και πάλι λόγο να υπερηφανεύεται:

Ήταν ο πρώτος που έδειξε ότι το Σύμπαν περιέχει κι άλλους γαλαξίες εκτός από τον δικό μας.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024