Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Τα θηλυκά σκυλιά «πιο παρατηρητικά από τα αρσενικά»

Στον πόλεμο των δύο φύλων, τα αρσενικά σκυλιά θα έχαναν σε μερικές τουλάχιστον μάχες: στα πειράματα Αυστριακών ψυχολόγων, οι θηλυκοί σκύλοι καταλάβαιναν πότε μια μπάλα άλλαζε μέγεθος με «μαγικό» τρόπο, ενώ τα αρσενικά δεν έδειχναν να παίρνουν  χαμπάρι.

Στον πόλεμο των δύο φύλων, τα αρσενικά σκυλιά θα έχαναν σε μερικές τουλάχιστον μάχες: στα πειράματα Αυστριακών ψυχολόγων, οι θηλυκοί σκύλοι καταλάβαιναν πότε μια μπάλα άλλαζε μέγεθος με «μαγικό» τρόπο, ενώ τα αρσενικά δεν έδειχναν να παίρνουν χαμπάρι.

Οι ερευνητές στο Εργαστήριο Έξυπνων Σκύλων του Πανεπιστημίου της Βιέννης έφτασαν σε αυτή τη διαπίστωση σχεδόν κατά τύχη, αφού το πείραμα δεν ήταν σχεδιασμένο να συγκρίνει τα δύο φύλα.

Ο γνωσιακός ψυχολόγος Κόρσιν Μίλερ και οι συνεργάτες του ήθελαν απλώς να εξετάσουν αν τα σκυλιά διαθέτουν μια ικανότητα που εμφανίζεται από νωρίς στους ανθρώπους. Από την ηλικία του ενός έτους, τα μωρά αντιλαμβάνονται ότι ένα αντικείμενο που μόλις εξαφανίστηκε από το οπτικό τους πεδίο πρέπει να διατηρεί το ίδιο μέγεθος όταν ξαναεμφανιστεί.

Στην έρευνα του Μίλερ, την οποία δημοσιεύει η επιθεώρηση Biology Letters, συμμετείχαν 25 αρσενικά και 25 θηλυκά σκυλιά, καθαρόαιμα και μη. Στο δωμάτιο του πειράματος, ένας ερευνητής κρυβόταν πίσω από ένα παραβάν και τραβούσε μια μπάλα με μια πετονιά. Στη συνέχεια, εμφάνιζε στην άλλη πλευρά του παραβάν είτε την ίδια μπάλα είτε μια άλλη, ίδιας εμφάνισης αλλά διαφορετικού μεγέθους.

Τα αρσενικά σκυλιά δεν έδειχναν να αντιλαμβάνονται το τρικ. Κοιτούσαν τη μπάλα για το ίδιο χρονικό διάστημα είτε είχε αλλάξει είτε είχε παραμείνει η ίδια (ο χρόνος παρατήρησης είναι ενδεικτικός της προσοχής γι΄αυτό και χρησιμοποιείται ευρέως και στις έρευνες με βρέφη).

Αντίθετα, τα θηλυκά σκυλιά κοιτούσαν τη μπάλα τρεις φορές περισσότερο χρόνο αν είχε αλλάξει μέγεθος.

«Πραγματικά έμεινα έκπληκτος» σχολιάζει στο δικτυακό τόπο του Science ο Δρ Μίλερ. Όπως επισημαίνει, οι ερευνητές που χρησιμοποιούν σκύλους ως πειραματόζωα θα πρέπει στο μέλλον να λαμβάνουν υπόψη αυτές τις φυλετικές διαφορές.

Ο ερευνητής τονίζει επίσης ότι η αυξημένη παρατηρητικότητα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τα θηλυκά σκυλιά είναι πιο έξυπνα. Σύμφωνα με προηγούμενες μελέτες, τα αρσενικά δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στα οσφρητικά ερεθίσματα, πιθανώς επειδή έπρεπε να κυνηγούν όταν οι πρόγονοί τους ζούσαν σε άγρια κατάσταση.

Αντίθετα, τα θηλυκά ίσως εξελίχθηκαν να δίνουν έμφαση στα οπτικά ερεθίσματα, πιθανώς για να προσέχουν καλύτερα τα μικρά τους, τα οποία μυρίζουν όλα σχεδόν το ίδιο.

Τέτοιες διαφορές υπάρχουν εξάλλου και στους ανθρώπους, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το ένα φύλο είναι εξυπνότερο. Όπως σχολιάζει ο Μίλερ στο LiveScience.com «στους ανθρώπους υπάρχουν άπειρες διαφορές, ωστόσο για κάθε ικανότητα στην οποία οι άνδρες είναι καλύτεροι, υπάρχει και μια άλλη στην οποία είναι καλύτερες οι γυναίκες».

Η αξέχαστη απόκρουση του Μαρτίνες έγινε αναπαράσταση από… ανθρώπινη αλυσίδα (pic)

Μικρά παιδιά από την Αργεντινή βρήκαν έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο να αναπαραστήσουν την «απόκρουση του αιώνα» του Εμιλιάνο Μαρτίνες στον τελικό του Μουντιάλ.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024