Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Πειραματικό αντίσωμα αναπτερώνει τις ελπίδες για εμβόλιο κατά του AIDS

Ορισμένοι από τους τυχερούς ανθρώπους που δεν παθαίνουν AIDS όταν μολυνθούν με τον HIV παράγουν στο αίμα τους ένα αντίσωμα που εξολοθρεύει σχεδόν όλα τα στελέχη του ιού και θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποτελεσματικό εμβόλιο, ανακοίνωσε το αμερικανικό Εθνικό Ινστιτούτο Αλλεργίας και Λοιμωδών Νοσημάτων.

Ορισμένοι από τους τυχερούς ανθρώπους που δεν παθαίνουν AIDS όταν μολυνθούν με τον HIV παράγουν στο αίμα τους ένα αντίσωμα που εξολοθρεύει σχεδόν όλα τα στελέχη του ιού και θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποτελεσματικό εμβόλιο, ανακοίνωσε το αμερικανικό Εθνικό Ινστιτούτο Αλλεργίας και Λοιμωδών Νοσημάτων (NIAID).

To φυσικό αντίσωμα που παρουσιάζεται στο περιοδικό Science αναγνωρίζει και εξουδετερώνει το 90% των γνωστών υπότυπων του HIV.

Ο ιός του AIDS είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί εν μέρει επειδή μεταλλάσσει συνέχεια τις πρωτεΐνες της επιφάνειάς του στις οποίες μπορούν να συνδεθούν τα ανθρώπινα αντισώματα. Η ανακάλυψη αντισωμάτων που αναγνωρίζουν σχεδόν όλες τις μεταλλαγμένες μορφές του ιού ίσως αποδειχθεί το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη αποτελεσματικού εμβολίου.

«Σε αυτή τη φάση είμαι πιο αισιόδοξος για το εμβόλιο του AIDS από ό,τι ήμουν τα τελευταία 10 χρόνια» σχολίασε στο Reuters ο Δρ Γκάρι Νάμπελ, επικεφαλής της μελέτης στο NIAID.

Το μόνο εμβόλιο που έχει δώσει ενθαρρυντικά αποτελέσματα μέχρι σήμερα περιορίζει τον κίνδυνο μόλυνσης μόλις κατά 30%, ποσοστό που θεωρείται ανεπαρκές.

Το αντίσωμα VRC01, καθώς και άλλα, λιγότερο αποτελεσματικά αντισώματα, απομονώθηκαν από τα Β-κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος 15 ατόμων που είχαν μολυνθεί από τον HIV αλλά δεν νόσησαν λόγω της γενετικής τους ιδιαιτερότητας.

Εργαστηριακές εξετάσεις που βασίστηκαν σε νεότερες τεχνολογίες απομόνωσης αντισωμάτων από το αίμα έδειξε ότι το VRC01 συνδέεται στην πρωτεΐνη gp120 του ΗΙV, η οποία παραμένει σχετικά σταθερή στους διάφορους μεταλλαγμένους υπότυπους του ιού.

Εκτός του ότι είναι αποτελεσματικό στην εξουδετέρωση του HIV, το αντίσωμα έχει και κατάλληλη δομή για την αξιοποίησή του σε εμβόλια.

Ακόμα και στην περίπτωση που η ανάπτυξη εμβολίου αποδειχθεί δύσκολη ή αδύνατη, οι ερευνητές θα μπορούσαν να πειραματιστούν με γενετικές θεραπείες για την παραγωγή του αντισώματος από τον οργανισμό των ίδιων των ασθενών.

Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να δοκιμάσουν την απευθείας ενδοφλέβια χορήγηση του αντισώματος σε μορφή ορού.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024