Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Γιατί οι μηχανές τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να ελέγχονται από τον άνθρωπο

Γιατί οι μηχανές τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να ελέγχονται από τον άνθρωπο

Ο πρόεδρος της διεθνούς ομοσπονδίας των επαγγελματιών πληροφορικής και επικοινωνιών περιγράφει ένα σενάριο στο οποίο η τεχνητή νοημοσύνη δεν επαρκεί για να σώσει τον άνθρωπο, για να αποδείξει ότι οι επαγγελματίες πρέπει να συνυπογράψουν τους αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς των μηχανών και να αποκλείσουν εκείνους που η κοινωνία δεν εγκρίνει.

Ο πρόεδρος της διεθνούς ομοσπονδίας των επαγγελματιών πληροφορικής και επικοινωνιών περιγράφει ένα σενάριο στο οποίο η τεχνητή νοημοσύνη δεν επαρκεί για να σώσει τον άνθρωπο, για να αποδείξει ότι πρέπει να συνυπογράψουν τους αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς των μηχανών και να αποκλείσουν εκείνους που η κοινωνία δεν εγκρίνει.

Ο Μάικ Χίντσεϊ, πρόεδρος του IFIP, φέρνει ως παράδειγμα τα αυτόνομα οχήματα. Η λειτουργία τους βασίζεται αφενός στην ικανότητά τους να οδηγούν μόνα τους αλλά και στη δυνατότητά τους να συγκεντρώνουν και να επεξεργάζονται τα δεδομένα από το περιβάλλον τους για να οδηγούν με ασφάλεια.
{{{ moto }}}
Από τη μια, έχουν λειτουργίες όπως η επιτάχυνση, η επιβράδυνση, η στροφή και τα φρένα και από την άλλη έχουν ένα πληροφοριακό σύστημα ικανό να συνεκτιμά παράγοντες όπως η συμπεριφορά του προπορευόμενου οχήματος και τυχόν οχήματος που ακολουθεί, το όριο ταχύτητας, οι συνθήκες οδήγησης κ.ά.

Σήμερα, τα περισσότερα συστήματα αυτόνομης οδήγησης αντιδρούν σε διαφορετικές συνθήκες με προκαθορισμένο τρόπο. Για παράδειγμα, γράφει ο Χίντσεϊ, εάν το προπορευόμενο αυτοκίνητο επιβραδύνει, επιβραδύνει και το επόμενο. Εάν όμως εκείνο που έπεται επιταχύνει αντί να φρενάρει, τότε το όχημα θα επιχειρήσει να αλλάξει λωρίδα, λαμβάνοντας πληροφορία για την κατάσταση στη διπλανή λωρίδα κυκλοφορίας. Τι θα κάνει όμως ένα αυτόνομο όχημα εάν η αλλαγή λωρίδας την επίμαχη στιγμή σημαίνει αναπόφευκτα σύγκρουση με άλλο όχημα, εμπόδιο ή, στη χειρότερη περίπτωση, με πεζό; Σε τέτοιες περιπτώσεις, ένας άνθρωπος θα μπορούσε να επιλέξει οποιοδήποτε σενάριο, πολλά από τα οποία θα οδηγούσαν αναπόφευκτα σε ατύχημα, με λιγότερες ή με περισσότερες απώλειες ζωής.

Η αλήθεια είναι ότι για να γίνει πρακτική η αξιοποίηση της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης θα πρέπει να πάψει να υπάρχει ο απρόβλεπτος ανθρώπινος παράγοντας, δηλαδή όλα τα οχήματα να είναι αυτόνομα, σημειώνει ο επιστήμονας.

Η τεχνητή νοημοσύνη, σημειώνει ο Χίντσεϊ, πραγματικά δοκιμάζεται σε περιπτώσεις όπου λαμβάνει αποφάσεις που δεν είναι προκαθορισμένες, αντλώντας γνώση από το ιστορικό των συνθηκών που έχει αντιμετωπίσει. Πόσο απρόβλεπτη όμως μπορεί τελικά να είναι αυτή η απόφαση και ποια είναι τα όρια που θα θέσουμε στην τεχνητή νοημοσύνη; Πότε ένα έξυπνο σύστημα θα πρέπει να σταματά και η αντίδρασή του να επαφίεται στην ανθρώπινη εκτίμηση;

Στο προαναφερόμενο παράδειγμα, ένα όχημα με σαφή εντολή τη «διάσωση της ανθρώπινης ζωής», μπορεί να απενεργοποιηθεί για να αποφύγει την πρόκληση ατυχήματος. Ακόμα και τότε όμως, η εντολή που του επέβαλλε να μην δοκιμάσει πιθανές οδηγικές κινήσεις, μπορεί να οδηγήσει στην απώλεια της ανθρώπινης ζωής, εάν για παράδειγμα το σενάριο εκτυλίσσεται σε έναν αυτοκινητόδρομο σε ώρα αιχμής.

Οι μηχανές, καταλήγει ο Χίντσεϊ, πρέπει να προσαρμόζονται, και για να γίνει αυτό θα πρέπει να ορίσουμε ξεκάθαρα ποιες πράξεις επιτρέπονται χωρίς αυτές καθεαυτές να προσδιορίζονται σαφώς, ενώ παράλληλα να απαγορεύονται άλλες.

Διαβάστε επίσης στο tech.in.gr:

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

tech.in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024