Αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Λανθασμένο το δίλημμα για δημόσιο ή ιδιωτικό πανεπιστήμιο, λέει η υπουργός Παιδείας

Λανθασμένο το δίλημμα για δημόσιο ή ιδιωτικό πανεπιστήμιο, λέει η υπουργός Παιδείας
Από την εκδήλωση του ΕΚΕΤΑ στο Πλανητάριο της Θεσσαλονίκης   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ )
in.gr audio player
Θεσσαλονίκη
Πολιτεία και πανεπιστήμια σέβονται το δημόσιο χαρακτήρα και το αυτοδιοίκητο των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αλλά έχουν «διαφορετική προσέγγιση» στο ζήτημα, ανέφερε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Η ίδια χαρακτήρισε λανθασμένο το δίλημμα για δημόσιο ή ιδιωτικό πανεπιστήμιο σε εκδήλωση την Τρίτη στη Θεσσαλονίκη με θέμα την πανεπιστημιακή έρευνα που διοργάνωσε το ΕΚΕΤΑ.

Παράλληλα, η υπουργός προανήγγειλε αλλαγές στο σύστημα χορήγησης κονδυλίων για έρευνα με βάση τη λογική «σε όλους από λίγο», με νέους όρους και σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας.

Στο ζήτημα των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η υπουργός εξέφρασε τη θέση πως «δεν πρέπει να υπάρχουν ανόητα μέτωπα και διλήμματα, αλλά ούτε και δόγματα», λέγοντας επίσης πως παρ' όλο που δεν υπάρχει απόλυτη γνώση για τη μεταρρύθμιση, αυτή αποτελεί ειλημμένη απόφαση και κεντρικό πυρήνα της κυβερνητικής πολιτικής.

«Η κρίση είναι βαθιά και θα έχει διάρκεια. Σε όλη την περίοδο που θα προσπαθούμε να λύσουμε τα προβλήματα, θα προσπαθούμε να αλλάξουμε και τις δομές, πάνω στις οποίες θα μπορέσουμε να χτίσουμε», είπε χαρακτηριστικά.

Η υπουργός ανέλαβε επίσης την ευθύνη για την καθυστέρηση των χρηματοδοτήσεων στα προγράμματα ερευνών (όπως τα Θαλής και Αρχιμήδης). Σε ό,τι αφορά την πρόταση σύστασης Ανεξάρτητης Αρχής Χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, είπε ότι ζητήθηκε από πολλά ιδρύματα, καθώς στο παρελθόν υπήρχαν κρούσματα χρηματοδότησης, ανάλογα με την γεωγραφική επιλογή του εκάστοτε αρμόδιου υπουργού.

Προηγουμένως, ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μυλόπουλος, δήλωσε ότι εδώ και χρόνια το εκπαιδευτικό σύστημα και η έρευνα αποτελούν τους φτωχούς συγγενείς του ετήσιου προϋπολογισμού της Πολιτείας και επεσήμανε ότι τα πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι έτοιμα για μεγάλες αλλαγές, αλλά με κριτήριο την δημόσια λειτουργία τους και συνεπώς την χρηματοδότησή τους από το κράτος.

Υποστήριξε ότι για να προχωρήσει η μεταρρύθμιση δεν είναι απαραίτητη, προηγουμένως, η απορρύθμιση των πανεπιστημίων και κάλεσε το υπουργείο Παιδείας να ξεκαθαρίσει εάν επιδιώκει να μετατρέψει το δημόσιο πανεπιστήμιο σε ιδιωτικό και να εξηγήσει για ποιό λόγο ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο θα εξυπηρετεί καλύτερα τη χώρα.

Εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης, ο αναπληρωτής υπουργός, Σωκράτης Ξυνίδης, δήλωσε ότι ο χρόνος και οι συνθήκες είναι κατάλληλες για την σύνδεση της έρευνας και της εκπαίδευσης με την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη, αλλά και για τις απαραίτητες αλλαγές στην Παιδεία. Στόχος είναι, όπως είπε, να ανακτηθεί και πάλι η εμπιστοσύνη της κοινωνίας προς την πολιτική και προς τις επιχειρήσεις.

Προς αυτή την κατεύθυνση, ανέφερε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης είναι διατεθειμένο να εκπονήσει ένα πρόγραμμα με ειδικούς κωδικούς αμφίπλευρων επιβραβεύσεων. Δηλαδή, θα επιβραβεύονται τα πανεπιστήμια που παρουσιάζουν εφευρέσεις και πατέντες, οι οποίες θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τις βιομηχανίες. Οι τελευταίες με τη σειρά τους, θα επιβραβεύονται εξίσου, αλλά με την προϋπόθεση να αξιοποιούν τις εφευρέσεις των πανεπιστημίων.

Στη συζήτηση πήραν μέρος εκπρόσωποι ερευνητικών και επιχειρηματικών φορέων, βιομηχανιών, της τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Συκεών, Πυλαίας-Χορτιάτη), πρυτάνεις των δύο πανεπιστημίων και ο πρόεδρος του ΤΕΙ, ερευνητές και εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Χαρακτηριστική για την σύνδεση της εκπαίδευσης και έρευνας με την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη ήταν η τοποθέτηση του μέλους του ΔΣ του ΕΚΕΤΑ, Αθανάσιου Τσαφτάρη, ο οποίος αναφέρθηκε στο παράδειγμα των clusters της αγρο-βιοδιατροφής. «Υπάρχουν περίπου 3,5 εκατομμύρια καταναλωτές, των οποίων τα προβλήματα διατροφής αγνοούμε. Χρειάζεται αναδιοργάνωση του γεωργικού μηχανισμού παραγωγής, με στόχο την καινοτομική παραγωγή και με κεντρικό καθοδηγητή τον τελικό χρήστη», είπε.

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, αναφέρθηκε στην πρόθεση του δήμου να συνεργαστεί με φορείς της έρευνας για την αντιμετώπιση προβλημάτων και θεμάτων, που απασχολούν την τοπική αυτοδιοίκηση, όπως οι μετανάστες, οι άστεγοι, τα απορρίμματα, η οικονομική ανάπτυξη κ.ά.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, συγκεντρώθηκε έξω από την αίθουσα ομάδα φοιτητών, φωνάζοντας συνθήματα και αναρτώντας πανό κατά του νόμου πλαισίου για την μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη