Η διαμάχη που έγινε σειρά

Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ: Η κόντρα που έγραψε ιστορία

Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ: Η κόντρα που έγραψε ιστορία
Μπέτι Ντέιβις και Τζόαν Κρόφορντ  
in.gr audio player
Υπήρξε μία από τις πιο διάσημες κόντρες στο Χόλιγουντ (και όχι μόνο): η αντιπαλότητα των δύο θρυλικών σταρ του Χόλιγουντ Τζόαν Κρόφορντ και Μπέτι Ντέιβις μπορεί να κορυφώθηκε στη διάρκεια των γυρισμάτων του Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;, ωστόσο κράτησε χρόνια. Τώρα εμπνέει μια τηλεοπτική σειρά, το Feud: Bette and Joan με πρωταγωνίστριες τις Τζέσικα Λανγκ και Σούζαν Σαράντον.

Πολλοί θεωρούν ότι η κόντρα των Κρόφορντ και Ντέιβις ξεκίνησε το 1962, στα γυρίσματα του Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;.

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα και οφειλόταν σε ανταγωνισμό για ρόλους, βραβεία Όσκαρ και... έναν άνδρα.

Συγκεκριμένα, το 1935 γυρίζεται η ταινία Dangerous με πρωταγωνιστές τους Ντέιβις και Φρανσό Τόουν. Η Ντέιβις ερωτεύεται τον Τόουν, τον οποίο όμως διεκδικεί -και κερδίζει- η Τζόαν Κρόφορντ που λέγεται ότι τον κάλεσε σπίτι της και τον υποδέχθηκε γυμνή. Έσπευσε, μάλιστα, να τον παντρευτεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων, καθώς είχε παρατηρήσει τη χημεία ανάμεσα στον Τόουν και την Ντέιβις και το πόσο ο σύντροφός της απολάμβανε να παίζει μαζί της.

Πολλά χρόνια αργότερα, η Ντέιβις είπε σε συνέντευξή της: «(Η Κρόφορντ) μού τον έκλεψε. Το έκανε ψυχρά, εσκεμμένα και με απόλυτα αδίστακτο τρόπο».

Το 1936, η Ντέιβις κερδίζει Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την ταινία. Ο Τόουν σηκώνεται όρθιος να την αγκαλιάσει, ενώ η Κρόφορντ -η οποία δεν είχε ακόμα προταθεί για Όσκαρ- φέρεται να της είπε, κοιτάζοντας υποτιμητικά το φόρεμά της: «Αγαπητή Μπέτι. Τι υπέροχο κουρέλι!»

Το 1939 η Ντέιβις κερδίζει το δεύτερό της Όσκαρ για την ταινία Jezebel, αλλά θα ερχόταν σύντομα η σειρά της Κρόφορντ. Συγκεκριμένα, η Κρόφορντ κερδίζει το Όσκαρ -το μοναδικό της καριέρας της- για την ερμηνεία της στο Mildred Pierce, ρόλος που είχε διεκδικήσει -και τελικά απέρρριψε- η Ντέιβις.

Επτά χρόνια μετά, η Ντέιβις παίζει στο The Star για μία ξοφλημένη ηθοποιό που προσπαθεί να αναβιώσει την καριέρα της. Το σενάριο είχε γράψει πρώην φίλος της Κρόφορντ και πολλοί θεώρησαν ότι αναφερόταν σε αυτήν. Το 1983, σε συνέντευξή της στο Playboy, η Ντέιβις το επιβεβαίωσε: «Ω ναι, ήταν η Κρόφορντ».

Σταδιακά, οι δύο σταρ άρχισαν να έχουν ανάγκη ρόλους που θα τους έφερναν επιτυχία και χρήματα. Η Κρόφορντ είναι αυτή που πρώτη υπογράφει συμβόλαιο για το Τι Απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;. Στην ταινία παρακολουθούμε δύο αδελφές, πρώην σταρ, να ζουν σε μία έπαυλη. Η αυταρχική Τζέιν φέρεται σαδιστικά στην ανάπηρη Μπλανς, διαιωνίζοντας μια σχέση ανταγωνισμού που ξεκίνησε από την παιδική τους ηλικία.

Η Κρόφορντ συνειδητοποιεί ότι χρειάζεται την τέλεια παρτενέρ, την οποία βρίσκει στο πρόσωπο της Ντέιβις. Ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη για να ζητήσει από την αντίζηλό της να δεχθεί τον ρόλο -κάτι που η Ντέιβις κάνει, αφού πρώτα αναγκάσει τον σκηνοθέτη Ρόμπερτ Όλντριντς να της υποσχεθεί ότι δεν υπάρχει σεξουαλική ένταση μεταξύ του ιδίου και της Κρόφορντ (οι φήμες ήθελαν την Κρόφορντ να διατηρεί ερωτικές σχέσεις με αρκετούς από τους σκηνοθέτες της).

Τα προβλήματα ξεκίνησαν πριν καλά - καλά αρχίσουν τα γυρίσματα. Σε συνέντευξη Τύπου για την υπογραφή των συμβολαίων, η Ντέιβις βρίσκει την καλύτερη θέση στο τραπέζι, εξασφαλίζοντας ότι το όνομά της θα φαίνεται πρώτο στις λεζάντες των φωτογραφιών. Η Κρόφορντ σπεύδει να σταθεί στα δεξιά της, έτσι ώστε να φαίνεται το δικό της όνομα πρώτο.

Στη διάρκεια των γυρισμάτων αρκετές ιστορίες ανταγωνισμού έρχονται στο φως (χωρίς να είναι γνωστό εάν ήταν όλες πραγματικές): μία από αυτές ήθελε την Ντέιβις να κλωτσά στο κεφάλι τη συμπρωταγωνίστριά της, σε μία σκηνή διαμάχης μεταξύ των χαρακτήρων τους.

Μία αγγελία που εμφανίστηκε ένα μήνα πριν την έξοδο στις αίθουσες της Baby Jane έκανε τα πράγματα χειρότερα: «Μητέρα τριών παιδιών - 10, 11 και 15. Χωρισμένη. Αμερικανίδα. Τριάντα χρόνια εμπειρίας ως ηθοποιός. Μπορεί να κινείται ακόμα και είναι πιο καταδεκτική από ότι τη θέλουν οι φήμες. Αναζητά σταθερή εργασία στο Χόλιγουντ».

Όταν, το 1963, η Μπέτι Ντέιβις προτάθηκε για την ερμηνεία της στην ταινία -ενώ η αντίζηλός της δεν προτάθηκε-, η Κρόφορντ έγραψε ένα γράμμα στις υπόλοιπες υποψήφιες της κατηγορίας ζητώντας τους να παραλάβει εκείνη το βραβείο στη θέση τους. Η Ανν Μπάνκροφτ κερδίζει τελικά το Όσκαρ για την ταινία Μάνα Κουράγιο, αλλά καθώς δεν μπορούσε να παραστεί, η Κρόφορντ παραλαμβάνει το βραβείο και η Μπέτι Ντέιβις μένει να παρακολουθεί εξοργισμένη. Η Ντέιβις κατηγόρησε, μάλιστα, την Κρόφορντ ότι είχε κάνει τα πάντα προκειμένου να την εμποδίσει να κερδίσει το Όσκαρ.

Παρά την αντιζηλία, η επιτυχία της Baby Jane οδήγησε σε συζητήσεις για νέα συνεργασία. Οι δύο ηθοποιοί επρόκειτο να εμφανιστούν στην ταινία Hush... Hush Sweet Charlotte και νέος ανταγωνισμός ξεκινά: η Κρόφορντ βάζει μηχάνημα με Pepsi στο καμαρίνι της (ήταν στο ΔΣ της εταιρείας εξαιτίας του συζύγου της -διευθύνοντος συμβούλου της Pepsi- που είχε πεθάνει) και η Ντέιβις «απαντά» με αντίστοιχο μηχάνημα Coca-Cola. Τελικά, η Κρόφορντ αποχωρεί από το πρότζεκτ και τη θέση της παίρνει η Ολίβια ντε Χάβιλαντ.

Το 1977 η Κρόφορντ πεθαίνει. Οι φήμες θέλουν την Ντέιβις να λέει -όταν μαθαίνει την είδηση του θανάτου της: «Δεν πρέπει ποτέ να λες άσχημα πράγματα για τους νεκρούς, μόνο κάτι καλό. Η Τζόαν Κρόφορντ πέθανε. Αυτό είναι καλό».

* Η σειρά του FX «Feud: Bette and Joan» από τον δημιουργό του Glee θα προβάλλεται στο Fox από την Κυριακή 12 Μαρτίου.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΔΟΛ

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη