Σάββατο 20 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
«Κωνσταντινούπολη»: Ιστορική περιήγηση στην πόλη των πόλεων

«Κωνσταντινούπολη»: Ιστορική περιήγηση στην πόλη των πόλεων

Μια εικαστική καταβύθιση στην ιστορική τοπιογραφία της Κωνσταντινούπολης, ένας περίπατος στο χώρο και το χρόνο, συνθέτουν το συναισθηματικό πορτρέτο της Πόλης. Ένα μωσαϊκό χρωμάτων, αρωμάτων και αναμνήσεων δημιούργησε ο εικαστικός Ανδρέας Γεωργιάδης που παρουσιάζει μέσα από την έκθεση ζωγραφικής «Κωνσταντινούπολη» 17 αιώνες ιστορίας.

Μια εικαστική καταβύθιση στην ιστορική τοπιογραφία της Κωνσταντινούπολης, ένας περίπατος στο χώρο και το χρόνο, συνθέτουν το συναισθηματικό πορτρέτο της Πόλης. Ένα μωσαϊκό χρωμάτων, αρωμάτων και αναμνήσεων δημιούργησε ο εικαστικός Ανδρέας Γεωργιάδης που παρουσιάζει μέσα από την έκθεση ζωγραφικής «Κωνσταντινούπολη» 17 αιώνες ιστορίας.

Αναδεικνύει την Κωνσταντινούπολη ως την πόλη των πόλεων, ως μια πόλη στην οποία συνυπάρχουν το παρόν με το παρελθόν. Την γνώρισε πριν από έξι, περίπου, χρόνια και η επίσκεψή του αυτή πυροδότησε την έμπνευσή του.

«Εντυπωσιάστηκα πολύ περισσότερο απ’ό,τι φανταζόμουν. Αποφάσισα να αφιερώσω μια ολόκληρη ενότητα στην Κωνσταντινούπολη και να συνδιαλλαγώ με την ιστορία της», δηλώνει στο in.gr ο κ. Γεωργιάδης και αναφέρει ότι εκεί όπου περπατάς «βλέπεις το σήμερα, ταυτόχρονα συνομιλεί μαζί σου το χθες και αυτό έχει ένα μεγάλο βάθος και ταυτόχρονα συνέχεια. Δεν είναι σαν την Αίγυπτο που υπάρχει ένα εντυπωσιακό σήμερα, ένα εντυπωσιακό χθες και ανάμεσά τους μια ανύπαρκτη γέφυρα. Εδώ υπάρχει η γέφυρα. Εκεί που βλέπεις έναν φούρναρη σε μια φτωχογειτονιά του Τζιχάνγκιρ λίγο πιο κάτω θα δεις μια κρήνη του 18ού αιώνα, λίγο πιο κάτω του 16ου, του 14ου, του 10ου, του 5ου και όλα αυτά σε μια τρομερή αρμονία μεταξύ τους».

Αναφερόμενος στα ιστορικά κομμάτια της Κωνσταντινούπολης που έχουν αποτυπωθεί στη μνήμη του, ο εικαστικός επισημαίνει: «Θαυμάζω το Βυζάντιο και παραμένω έκθαμβος από τα αριστουργήματα που έχουν δημιουργηθεί από τον 3ο κιόλας αιώνα μέχρι και την Άλωση. Αυτό μπορεί να το βρει κανείς στη δουλειά μου, μιλάμε για μια συναρπαστική εποχή».

Τα ταξίδια στην Κωνσταντινούπολη τον βοήθησαν να συνθέσει νοερά ένα παζλ με κομμάτια του παρελθόντος και του παρόντος. «Ένας περιηγητής πριν από δέκα αιώνες, συναντούσε λίγο ως πολύ τα ίδια πανοράματα. Από την κορυφή του πύργου Μπεγιαζίτ, που είναι 400 ετών, έβλεπε τα ίδια χρώματα, τον Κεράτιο Κόλπο. Από την ταράτσα του Πύργου του Γαλατά που χρονολογείται από το 1328 μέχρι και σήμερα μπορούμε να δούμε ακριβώς τα ίδια χρώματα χωρίς να στεκόμαστε στις λεπτομέρειες, δηλαδή στις παλιές και σύγχρονες γέφυρες. Το άρωμα, το χρώμα και το φως παραμένουν ίδια».

Το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης του κ. Γεωργιάδη ακουμπά στην βυζαντινή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Το πιο ανατολικό σημείο είναι ο Πύργος του Λέανδρου που είναι κτίσμα του 830, ενώ το πιο δυτικό κομμάτι είναι τα Θεοδοσιανά Τείχη.

Τον θαυμασμό του στους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης εκφράζει ο καλλιτέχνης, μιλώντας για σύγχρονους Δον Κιχώτες. «Είναι δύσκολο το γεγονός ότι επιμένουν να ζουν σε αυτή τη δύσκολη συνθήκη. Πονά η ιστορία του 20ού αιώνα. Θα συναντήσει κανείς σε σημαντικό βαθμό στην έκθεσή μου τους Έλληνες της Κωνσταντινούπολης, τα μέρη που αγαπούν και ψωνίζουν. Η δική μου ιστορική καταβύθιση ξεκινά από το 220 μ.Χ. και επεκτείνεται μέχρι το 1920. Θα συναντήσει κανείς στην έκθεση μια Κωνσταντινούπολη με αρμένικες, εβραϊκές και οθωμανικές επιρροές», αναφέρει.

Με μελανά χρώματα περιγράφει τη σημερινή Κωνσταντινούπολη. «Είναι μια δύσκολη περίοδος. Είχαμε συμφωνήσει με τον γενικό πρόξενο που έχουμε στην Κωνσταντινούπολη, τον Ευάγγελο Σέκερη, να παρουσιαστεί για πρώτη φορά η έκθεση στο Σισμανόγλειο, στην καρδιά του Πέραν, τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά οι συνθήκες δεν το επέτρεψαν. Θελήσαμε να το αποφύγουμε. Οι δυσάρεστες εξελίξεις καθιστούσαν την έκθεση ανεπίκαιρη. Θεωρήσαμε ότι είναι απρεπές να πάμε σε μια τεταμένη περίοδο να δείξουμε τα έργα μας. Ακόμη και πριν λίγες ημέρες άνθρωποι σκοτώνονταν», καταλήγει και προσθέτει ότι την ιστορία του ξεκινά από το παλιότερο μνημείο που μπορεί να συναντήσει κανείς στην Πόλη, τη Στήλη των Γότθων.

Τα έργα της ενότητας, όλα μελάνια σε χειροποίητο χαρτί αποτελούν μια υποκειμενική συναισθηματική καταγραφή της σχέσης του ζωγράφου με την Πόλη, με ζωγραφική πυκνότητα αλλά και χρωματική ενάργεια, ποτισμένη από την Ιστορία και διάστικτη από πολλαπλές αναγνώσεις.

Ελισάβετ Σταμοπούλου

*Η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Ανδρέα Γεωργιάδη «Κωνσταντινούπολη» παρουσιάζεται στην gallery genesis.
Επιμέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού
Διεύθυνση: Xάρητος 35 Κολωνάκι

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)

Η UEFA με ποστάρισμά της στάθηκε και στην ομάδα Νέων του Ολυμπιακού, αλλά και στην ομάδα των ανδρών για τις δύo ευρωπαϊκές προκρίσεις μέσα σε λιγότερο από 20 ώρες στην διαδικασία των πέναλτι

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Απριλίου 2024