Σάββατο 20 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ανάδειξη των δυναμικότερων αγροτικών κλάδων προτείνουν οι εξαγωγείς

Ανάδειξη των δυναμικότερων αγροτικών κλάδων προτείνουν οι εξαγωγείς

Στην ελληνική γεωργία αντιστοιχεί το 29% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) και σχεδόν 1/3 από τα κορυφαία 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα συνδέονται άμεσα με την αγροτική παραγωγή της χώρας, επισήμανε η πρόεδρος του ΠΣΕ Χρ.Σακελλαρίδη σε εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με θέμα «Η εξωστρέφεια των αγροτικών προϊόντων ως στρατηγική επιλογή». Οι εξαγωγείς προτείνουν στο υπουργείο, μεταξύ άλλων, μία συνεργασία ανάδειξης των δυναμικότερων κλάδων της αγροτικής οικονομίας.

Στην ελληνική γεωργία αντιστοιχεί το 29% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών). Σχεδόν 1/3 από τα κορυφαία 100 εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα συνδέονται άμεσα με την αγροτική, με την πρωτογενή παραγωγή της χώρας.

Μεταξύ των 15 κυριότερων εξαγωγικών προϊόντων συγκαταλέγονται τα ιχθυηρά, τα λαχανικά, τα φρούτα, τα τυριά, το βαμβάκι, το παρθένο λάδι και τα γουνοδέρματα.

Αυτό σημείωσε η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη σε εκδήλωση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα «Η εξωστρέφεια των αγροτικών προϊόντων ως στρατηγική επιλογή».

Η κυρία Σακελλαρίδη ανέφερε ότι η Ελλάδα αποδεικνύεται βασικός προμηθευτής αγροτικών προϊόντων στις χώρες του ΟΟΣΑ και παγκόσμια δύναμη στην ιχθυοκαλλιέργεια, τα οπωροκηπευτικά, την ελιά και το ελαιόλαδο, το βαμβάκι, ενώ διαθέτει περισσότερα από 100 προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Γεωγραφικής Ένδειξης, όπως πρόσφατα επισημοποιήθηκε και από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Ο αγροτοδιατροφικός τομέας της χώρας κερδίζει διαρκώς μερίδια στις διεθνείς αγορές και σύμφωνα με έρευνα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, σχεδόν το 30% των νέων επιχειρήσεων που αποκτούν σήμερα εξαγωγικό προσανατολισμό, αφορά τα προϊόντα διατροφής της ελληνικής γης.

«Ο εγκεκριμένος Έμπορος Οπωροκηπευτικών, το εξελιγμένο σύστημα ανάλυσης κινδύνου για τους ελέγχους των φορτίων και η επικείμενη διασύνδεση με το ICISnet, αποτελούν σημαντικό βήμα προς τη νέα εποχή του εξωτερικού εμπορίου της χώρας, συνολικά», σημείωσε η πρόεδρος και συνέχισε:

«Με άλλα λόγια, στην ελληνική γη έχει πέσει ο σπόρος και η προοπτική της ανάκαμψης της, μέσα από την εξωστρέφεια και την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα. Ωστόσο, όπως έλεγε και ο Γκαίτε ‘η σπορά είναι ευκολότερη του θερισμού’. Είναι αναμφισβήτητο το ενδιαφέρον για αξιοποίηση των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Είναι αδιαμφισβήτητο το συγκριτικό πλεονέκτημα της ποιότητάς της, είναι επιβεβαιωμένη η δυναμική τους θέση στην παγκόσμια αγορά. Αυτό που απαιτείται είναι η συντονισμένη και καλά σχεδιασμένη πολιτική περαιτέρω ενίσχυσης της παραγωγικής βάσης και προώθησης-προβολής των ελληνικών προϊόντων, για να θερίσουμε θετικά αποτελέσματα στο μέλλον».

Ο μικρός κλήρος, η ανεπάρκεια συνεργασιών για την απόκτηση κρίσιμου μεγέθους εξαγώγιμης παραγωγής και για τη μείωση του κόστους, ο κατακερματισμός μονάδων τυποποίησης και συσκευασίας, η έλλειψη εξαγωγικής τεχνογνωσίας, αλλά και ρευστότητας για νέες επενδύσεις, αποτελούν, σύμφωνα με την κυρία Σακελλαρίδη σημαντικά εμπόδια για τη διεθνοποίηση των προϊόντων της ελληνικής γεωργίας.

«Το αποτέλεσμα είναι ανταγωνιστικές χώρες και εταιρείες να οικειοποιούνται ελληνικά προϊόντα, που έχουν υψηλή διεθνή ζήτηση, όπως η φέτα ή το γιαούρτι, ή ακόμη και να χρησιμοποιούν ως βάση ελληνικά προϊόντα για να προσθέτουν υπεραξίες στα δικά τους είδη, όπως συμβαίνει ακόμα με το ελαιόλαδο. Την ίδια ώρα επιτήδειοι εκμεταλλεύονται άπειρους ακόμη Έλληνες εξαγωγείς και τους προσθέτουν βάρη απλήρωτων εξαγωγών και οφειλών», προσέθεσε η πρόεδρος του ΠΣΕ, τονίζοντας πως «θα πρέπει να επικεντρώσουμε ακόμη περισσότερο σε δράσεις που συνδέουν την παραγωγή με τις διεθνείς αγορές» και ανέφερε τις προτάσεις των εξαγωγέων.

Συγκεκριμένα, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων προτείνει:

1. Τη δημιουργία Clusters Παραγωγών για προϊόντα υψηλής ποιότητας.

2. Τη δημιουργία Κέντρων Διανομής ελληνικών προϊόντων σε κρίσιμες αγορές-στόχους.

3. Την εκπαίδευση των Ελλήνων αγροτών σε θέματα εξαγωγών και marketing προϊόντων.

«Πριν γίνουν όλα αυτά, απαιτείται η σαφής χαρτογράφηση των αγορών στις οποίες θα στοχεύσουμε τις πωλήσεις μας», επισήμανε η κ. Σακκελαρίδης, και ανέφερε ότι «ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων διατηρεί μία βάση δεδομένων διεθνούς εμπορίου της Ελλάδας από το 1955, σημειώνοντας ότι «τα στοιχεία είναι σημαντικό εφόδιο για τη χάραξη επιθετικής πολιτικής προώθησής του, με τρόπο αποτελεσματικό και προσαρμοσμένο στις συνθήκες κάθε αγοράς».

«Για το λόγο αυτό, προτείνω στο υπουργείο, σήμερα κιόλας να ξεκινήσουμε μία συνεργασία ανάδειξης των δυναμικότερων κλάδων της αγροτικής οικονομίας, την προβολή των πρωταγωνιστών της εξωστρέφειας και την επισήμανση των ανατελλόντων αστέρων της ελληνικής γεωργίας», προσέθεσε.

Στατιστικά στοιχεία

Η κυρία Σακελλαρίδη παρέθεσε σειρά στατιστικών στοιχείων προς επεξεργασία:

* Η Ελλάδα αποτελεί βασικό προμηθευτή αγροτικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές με σημαντική παρουσία στις περισσότερες αγορές των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ.

* Η χώρα περιλαμβάνεται στους πέντε πρώτους προμηθευτές αγροτικών προϊόντων σε 25 χώρες, με ποσοστά συμμετοχής στις εισαγωγές τους που ξεπερνούν το 80%.

Συγκεκριμένα, η Ελλάδα είναι ο πρώτος προμηθευτής 43 αγροτικών προϊόντων σε 12 χώρες, ο δεύτερος προμηθευτής 19 προϊόντων σε 15 χώρες, ο τρίτος προμηθευτής 23 προϊόντων σε 15 χώρες, ο τέταρτος προμηθευτής 22 προϊόντων σε 14 χώρες και ο πέμπτος προμηθευτής 19 προϊόντων επίσης σε 14 χώρες.

* Η μεγαλύτερη κατηγορία αγροτικών προϊόντων είναι τα φρούτα και λαχανικά (37,1% του συνόλου των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων).

Ακολουθούν τα ψάρια & οστρακοειδή (14,7%), καπνός & προϊόντα καπνού (9,1%), γαλακτοκομικά προϊόντα (7,9%), δημητριακά (7,6%), λάδια και λίπη φυτικής προέλευσης (6,8%), ποτά (4,8%), διάφορα προϊόντα διατροφής (4,6%) και παρασκευάσματα από ζάχαρη και μέλι (2,8%).

* Όλες οι κατηγορίες αγροτικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση των εξαγωγικών τους επιδόσεων σε σχέση με το 1988. Το μεγαλύτερο μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής εμφανίζουν τα προϊόντα: διάφορα προϊόντα διατροφής (+13,1%), ψάρια, οστρακοειδή και μαλάκια (+10,9%), γαλακτοκομικά προϊόντα (+9%) και ζάχαρη και παρασκευάσματα από ζάχαρη & μέλι (+8,8%).

Οι λοιπές κύριες κατηγορίες σημείωσαν μέσο ρυθμό μεταβολής που κυμαίνεται από +0,7% (δημητριακά & παρασκευάσματα δημητριακών) έως +3,3% (ποτά).

* Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο κύριος προορισμός των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Όμως, το ποσοστό συμμετοχής των χωρών αυτών συνεχώς μειώνεται, και από 79% το 1988 περιορίζεται πλέον κάτω του 64%.

Αυξητική τάση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (πρώην σοσιαλιστικές χώρες) με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να αποτελούν τον δεύτερο τόπο προορισμού των εξαγωγών με συνολικό ποσοστό συμμετοχής 20,4% (από 2,3% το 1988).

Η Βόρειος Αμερική και οι χώρες της Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής είναι ο τρίτος και τέταρτος προορισμός των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων με ποσοστά συμμετοχής 4,7% και 3,7%, αντίστοιχα.

* Βασικοί ανταγωνιστές της Ελλάδος στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων προς τις χώρες – μέλη της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, είναι η Ισπανία και η Ιταλία που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο (31,2%) του συνολικού ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ενώ και η Τουρκία αναδεικνύεται σε έναν από τους βασικότερους ανταγωνιστές της Ελλάδος στα αγροτικά προϊόντα. Η γειτονική χώρα καταλαμβάνει την έκτη θέση αντιπροσωπεύοντας το 3,4%, του συνολικού ανταγωνισμού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)

Η UEFA με ποστάρισμά της στάθηκε και στην ομάδα Νέων του Ολυμπιακού, αλλά και στην ομάδα των ανδρών για τις δύo ευρωπαϊκές προκρίσεις μέσα σε λιγότερο από 20 ώρες στην διαδικασία των πέναλτι

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Απριλίου 2024