Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η αναδιάρθρωση χρέους δεν αποτελεί λύση, δηλώνει στο in.gr ο Φ.Σαχινίδης

Η αναδιάρθρωση χρέους δεν αποτελεί λύση, δηλώνει στο in.gr ο Φ.Σαχινίδης

Ενοχλημένος από την απαξίωση της πολιτικής και ανήσυχος για το ότι στο όνομα της δημοκρατίας καλλιεργούνται νεοφασίζουσες αντιλήψεις και πρακτικές, εμφανίζεται ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης απαντώντας σε ερωτήσεις που έθεσαν οι αναγνώστες του in.gr. Δεν υιοθετεί την γνωστή πρόταση «μαζί τα φάγαμε», μιλά για το Ενιαίο Μισθολόγιο και ξεκαθαρίζει πως «η αναδιάρθρωση ποτέ δε συζητήθηκε και ούτε μπορεί να συζητηθεί ως λύση». Ακόμα σημειώνει ότι με το νέο πακέτο παροχής εγγυήσεων οι τράπεζες θα δεσμεύονται ότι θα στηρίξουν την οικονομία παρέχοντας χρηματοδοτήσεις.

Ενοχλημένος από την απαξίωση της πολιτικής και ανήσυχος για το ότι στο όνομα της δημοκρατίας καλλιεργούνται νεοφασίζουσες αντιλήψεις και πρακτικές, εμφανίζεται ο υφυπουργός Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης σε συνέντευξη που παρεχώρησε στο in.gr.

Απαντώντας σε ερωτήσεις που έθεσαν οι αναγνώστες ο Λαρισαίος πολιτικός αναφέρεται στα κακώς κείμενα που οδήγησαν την οικονομία σε τέλμα και αναγνωρίζει τις ευθύνες του πολιτικού συστήματος.

Δεν υιοθετεί την γνωστή πρόταση «μαζί τα φάγαμε», υποστηρίζει ωστόσο πως η ελληνική κοινωνία δεν διεκδίκησε την ενίσχυση της διαφάνειας και των θεσμών.

{{{ moto }}}

Για το Ενιαίο Μισθολόγιο τονίζει ότι «θα στηριχθεί στα αντικειμενικά προσόντα κάθε εργαζομένου, στο βαθμό παραγωγικότητάς του και στη θέση ευθύνης του», επιβεβαιώνοντας ότι θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις στις αποδοχές διαφορετικών κατηγοριών εργαζομένων. Όπως σημειώνει ο κ. Σαχινίδης, «στόχος παραμένει η άρση της ανισότητας στις αμοιβές εργαζομένων που έχουν τα ίδια προσόντα παρά του γεγονότος ότι εργάζονται σε διαφορετικές υπηρεσίες».

Παράλληλα, με το νέο πακέτο παροχής εγγυήσεων προς τις τράπεζες, που δρομολογείται, θα προβλέπονται και προγραμματικές συμφωνίες με κάθε τράπεζα ξεχωριστά, ώστε κατά την διαδικασία κατανομής των νέων εγγυήσεων οι τράπεζες να δεσμεύονται ότι θα στηρίξουν την οικονομία χρηματοδοτώντας φυσικά και νομικά πρόσωπα.

Για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας επισημαίνει ότι αυτή από μόνη της δεν φτάνει για για να μειωθεί το χρέος. «Η μείωση του χρέους θα γίνει μέσα από τη δημιουργία δημοσιονομικών πλεονασμάτων αλλά και με την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης».

Επιπλέον, ο κ. Σαχινίδης χαρακτηρίζει επικίνδυνη για τους πολίτες και τη χώρα την πρόταση για αναδιάρθρωση του χρέους και ξεκαθαρίζει πως «η αναδιάρθρωση ποτέ δε συζητήθηκε και ούτε μπορεί να συζητηθεί ως λύση». Υπογραμμίζει πως για την ύφεση και την ανεργία δεν ευθύνεται αποκλειστικά το Μνημόνιο και επαναλαμβάνει πως η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε περικοπές μισθών και συντάξεων και σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών.

Για τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων καθησυχάζει πως δεν θα υπάρξουν οριζόντιες και ισοπεδωτικές αυξήσεις, ενώ για την εξίσωση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης προαναγγέλλει καθυστέρησή της για λόγους σχετικούς με την προστασία πολιτών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Για το θέμα τις Ασπίς Πρόνοια τονίζει πως έχουν ληφθεί οι σχετικές νομοθετικές πρόνοιες και πως οι εκκρεμότητες θα εξειδικευτούν από την Τράπεζα της Ελλάδας.

Θανάσης Κουκάκης


Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

Είναι δίκαιο κατά τη γνώμη σας να έχουν παραγραφεί τόσα σκάνδαλα δισ. ευρώ και να μην έχει τιμωρηθεί κανείς; Το δικό σας αίσθημα δικαίου δεν επηρεάζεται από την ατιμωρησία;

Δεν νιώθω ευχάριστα με την ατιμωρησία. Νιώθω καθημερινά το αίτημα των πολιτών «να πάει κάποιος φυλακή» από τις επαφές που έχω μαζί τους. Έχοντας μικρή διαδρομή στην πολιτική νιώθω βαριά την κληρονομιά από τον τρόπο λειτουργίας του πολιτικού συστήματος μεταπολιτευτικά αλλά και το πλαίσιο που υπάρχει για την δίωξη των πολιτικών. Οι όποιες βελτιωτικές κινήσεις μας φαίνεται ότι δεν κρίνονται επαρκείς από τους πολίτες, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν δοκιμαστεί. Γι’ αυτό θεωρώ ότι το 2013, όταν θα υπάρχει η δυνατότητα για αναθεώρηση του Συντάγματος, θα πρέπει να προχωρήσουμε σε ακόμη πιο ριζική αντιμετώπιση του θέματος.

Το 2013 είναι σε 2 χρόνια. Δεν σας ενοχλεί η απαξίωση της πολιτικής σήμερα;

Η απαξίωση της πολιτικής με ενοχλεί αλλά και με ανησυχεί. Από πολλούς στο όνομα της δημοκρατίας καλλιεργούνται νεοφασίζουσες αντιλήψεις και πρακτικές. Ακούω καθημερινά να καταγγέλλουν τους πολιτικούς συλλήβδην και να βάζουν τους πολίτες να μουντζώνουν τη Βουλή και τους βουλευτές. Τι ακριβώς επιθυμούν αυτοί οι νεοδημαγωγοί; Μια δημοκρατία χωρίς Βουλή; Διότι, φαντάζομαι, ότι η άποψή τους δεν αφορά στα πρόσωπα. Τα πρόσωπα τα αλλάζουν οι πολίτες στις εκλογές. Άρα αυτή η αντίληψη της απαξίωσης που, εντέχνως, καλλιεργείται και από περισσότερα του ενός κόμματα, είναι φαιοκόκκινη και επικίνδυνη. Ιστορικά η κρίση της δημοκρατίας και η έμπρακτη αμφισβήτηση της νομιμότητας των επιλογών των πολιτικών που εκλέγονται οδήγησε σε εγκλήματα και εκτροπές.

Προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης ήταν η δήμευση περιουσίας που δεν δικαιολογείται από το πόθεν έσχες του φορολογούμενου. Σκοπεύετε, και αν ναι πότε, να υλοποιήσετε αυτή την δέσμευση;

Η προεκλογική μας δέσμευση υλοποιήθηκε με την ψήφιση του νόμου 3849/2010 με τον οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται δήμευση περιουσίας που δεν δικαιολογείται από το πόθεν έσχες. Ειδικότερα για τη λογοδοσία των πολιτικών προσώπων κατατέθηκε αυτό το μήνα σχέδιο νόμου που προβλέπει την εξάλειψη των διακρίσεων στην απονομή Δικαιοσύνης και την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος παραγραφής πιθανών αδικημάτων.

Συμφωνείτε με την άποψη του κ. Πάγκαλου «μαζί τα φάγαμε»; Εσείς ποιος πιστεύετε ότι έφαγε την μερίδα του λέοντος; Η πολιτική ηγεσία, οι μεγαλοεπιχειρηματίες, οι τραπεζίτες ή οι μισθωτοί, συνταξιούχοι και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι;

Ειλικρινά είναι ένα μεγάλο θέμα προς συζήτηση το ποιοι έχουν ευθύνες για τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκαν τα χαρακτηριστικά του πολιτικού συστήματος και της οικονομίας μετά την μεταπολίτευση. Θεωρώ ότι ως κοινωνία δεν διεκδικήσαμε την ενίσχυση της διαφάνειας και των θεσμών. Δεν χτυπήσαμε το πελατειακό κράτος και τις συντεχνιακές λογικές. Αυτά επέτρεψαν τα φαινόμενα ανομίας και διασπάθισης δημοσίου χρήματος χωρίς απόδοση ευθυνών. Αλλά και στον ιδιωτικό τομέα δόθηκαν «κίνητρα» και υιοθετήθηκαν πολιτικές που δεν ενίσχυσαν την ανταγωνιστικότητά του. Τελικά, μόλις αντιμετώπισε πρόβλημα το δημόσιο συμπαρασύρθηκε και ο ιδιωτικός τομέας. Τώρα ήρθε η ώρα των αλλαγών. Όσοι αντιδρούν χωρίς αιτία ευθύνονται για το ότι φτάσαμε ως εδώ.

Η διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, που αναφέρετε καθώς και οι νοοτροπίες που σωστά καυτηριάζετε συνέβαλαν αποφασιστικά για να οδηγηθούν τα πράγματα ως εδώ. Σήμερα, πολλοί ξένοι αναλυτές αναφέρουν ότι το υπέρογκο ελληνικό δημόσιο χρέος οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αναδιάρθρωση. Τι θα σήμαινε για τους πολίτες ενδεχόμενη αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους και κατά πόσο είναι πιθανή;

Η πρόταση για αναδιάρθρωση του χρέους είναι επικίνδυνη για τους πολίτες και τη χώρα καθώς θα οδηγούσε σε πολύ μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι μπορεί να λύσει. Καταρχάς θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στα ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία θα έχαναν αξία από τις επενδύσεις τους σε ομόλογα του Δημοσίου. Άρα, θα αύξαναν τα ελλείμματά τους και θα έπρεπε να γίνουν προσαρμογές στις παροχές τους. Αλλά και οι ελληνικές τράπεζες θα αντιμετώπιζαν προβλήματα που θα υποχρέωναν το κράτος να παρέμβει για τη στήριξή τους. Άρα θα αυξανόταν περισσότερο το χρέος. Τέλος, η πρόσβαση της χώρας και πολλών επιχειρήσεων στις αγορές κεφαλαίων του εξωτερικού θα διακόπτονταν για αρκετά χρόνια. Αυτό θα επηρέαζε αρνητικά τις επενδύσεις και την ανάπτυξη. Και όταν τελικά κάποτε η Ελλάδα θα μπορούσε να επιστρέψει στις αγορές, αυτές θα τιμολογούσαν ακριβά τα κεφάλαια προς την Ελλάδα. Για όλους αυτούς τους λόγους η αναδιάρθρωση ποτέ δε συζητήθηκε και ούτε μπορεί να συζητηθεί ως λύση.

Πώς θα διασφαλισθεί η μείωση του χρέους; Αρκεί η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου για να μειωθεί το χρέος;

Η μείωση του χρέους θα γίνει μέσα από τη δημιουργία δημοσιονομικών πλεονασμάτων αλλά και με την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Η μείωση του χρέους θα επιταχυνθεί με την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Από μόνη της η τελευταία δεν φτάνει για να μειωθεί το χρέος. Για αυτό επιμένω ότι χρειαζόμαστε την ανάπτυξη και τη δημιουργία πλεονασμάτων.

Στο τέταρτο τρίμηνο του 2010 η ύφεση έφτασε το 6,6% και στο σύνολο του 2010 στο 4,5%. Η ανεργία εκτινάχθηκε περίπου στο 15%. Μήπως τελικά η πολιτική του Μνημονίου είναι αδιέξοδη;

Είναι λανθασμένη η εντύπωση ότι η Δανειακή Σύμβαση που έχουμε συνάψει με τους εταίρους μας ευθύνεται αποκλειστικά για την ύφεση και την ανεργία. Η ύφεση, τα ελλείμματα και η αύξηση του χρέους υπήρχαν και πριν τη δανειακή σύμβαση. Το 2009, για παράδειγμα, η ύφεση ήταν στο 2%, το έλλειμμα στο 15,4% και το χρέος στο 127%. Επομένως, είμασταν υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία αλλά και στη μείωση των ελλειμμάτων. Ποτέ δεν είπαμε ότι μία οικονομία με τόσα διαρθρωτικά προβλήματα σε μια περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής, δε θα βρισκόταν αντιμέτωπη με την ύφεση. Και αναφορικά με την ανεργία, γνωρίζουμε ότι μία οικονομία που δεν είναι ανταγωνιστική δε θα ήταν δυνατόν να παράξει δυνατότητες απασχόλησης, είτε υπήρχε το Μνημόνιο είτε όχι.

Το πραγματικό ερώτημα όμως είναι το εξής: Υπάρχει διέξοδος από την ύφεση και πότε βλέπετε ότι θα αρχίσει η ανάκαμψη;

Οι διαρθρωτικές και θεσμικές αλλαγές και η αλλαγή του παραγωγικού προτύπου θα διασφαλίσουν την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ωστόσο, η πολιτική λιτότητας συνεχίζεται και εντείνεται. Από πού θα προέλθουν τα πρόσθετα μέτρα ύψους 1,7 δισ. ευρώ που καλείται να λάβει η κυβέρνηση το 2011;

Κατά την τελευταία αξιολόγηση της τρόικας διατυπώθηκε η εκτίμηση ότι υπάρχουν κίνδυνοι απόκλισης από το στόχο που ισοδυναμεί με τα ¾ της μίας ποσοστιαίας μονάδας. Έχουμε πει ότι για να απομακρύνουμε κάθε ενδεχόμενο απόκλισης από το στόχο δε θα προχωρήσουμε σε περικοπές μισθών και συντάξεων και σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών. Οι όποιες προσαρμογές θα γίνουν μέσω τους σκέλους των δαπανών αλλά και της προσπάθειας για βελτίωση στη διαδικασία είσπραξης εσόδων.

Θα περικόψετε τις φοροαπαλλαγές; Θα αυξήσετε τους συντελεστές του ΦΠΑ; Θα επιταχύνετε τις αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων;

Υπάρχουν προτάσεις προς αξιολόγηση για την κατάργηση φοροαπαλλαγών αλλά πάντα με γνώμονα τη δικαιότερη κατανομή τους. Διότι, δε θεωρώ ότι είναι κοινωνικά δίκαιο, εισοδήματα της τάξεως των 60.000 ή 70.000 να απολαμβάνουν μεγάλων φοροαπαλλαγών στις σημερινές συνθήκες. Σε ότι αφορά τις προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων εφαρμόζουμε τον κανόνα μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις στο Δημόσιο συμπεριλαμβανομένων των μετατάξεων από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Παρά τα εισπρακτικά μέτρα διαπιστώνεται μείωση των δημοσίων εσόδων και αποκλίσεις στην εκτέλεση του Προϋπολογισμού. Κατά πόσο η υστέρηση των εισπράξεων απειλεί την εφαρμογή του Μνημονίου και την καταβολή των υπόλοιπων δόσεων του μηχανισμού στήριξης;

Η κυβέρνηση έχει μέχρι σήμερα αποδείξει ότι τολμά να κάνει μεγάλες αλλαγές παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, και θα συνεχίσει να το κάνει. Αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζεται από τους εταίρους μας και έτσι συνεχίζεται απρόσκοπτα η καταβολή των δόσεων του δανείου των 110 δισ. ευρώ μετά την πλήρωση των υποχρεώσεών μας ανά τρίμηνο. Το ενδεχόμενο να μην καταβληθεί μία δόση του δανείου, γιατί δε θα υλοποιούσαμε τις δεσμεύσεις μας, θα σήμαινε ότι καμία υποχρέωση του Δημοσίου δεν θα μπορούσε να πληρωθεί. Δεν θα μπορούσαν δηλαδή να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις και δεν θα μπορούσαμε να πληρώσουμε τοκοχρεωλυτικές δόσεις. Εμείς εργαζόμαστε ώστε να συνεχίσει απρόσκοπτα η υλοποίηση του οικονομικού προγράμματος και η δανειοδότηση της χώρας.

Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου επηρεάζει και τα επιτόκια δανεισμού των τραπεζών – με αποτέλεσμα η πρόσβαση των τραπεζών στις αγορές να έχει καταστεί πρακτικά αδύνατη ενώ η ΕΚΤ φαίνεται να περιορίζει σταδιακά την παροχή απεριόριστης ρευστότητας. Αποτέλεσμα, τους τελευταίους μήνες οι πιστώσεις προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά έχουν μειωθεί σημαντικά. Πως σχεδιάζετε να ρίξετε φθηνότερο και περισσότερο χρήμα στην αγορά;

Η δημοσιονομική κρίση και η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας συμπαρέσυρε και το ελληνικό πιστωτικό σύστημα και οδήγησε σε αποκλεισμό των τραπεζών από τις διεθνείς αγορές κεφαλαίων. Το ελληνικό δημόσιο με σειρά παρεμβάσεων, μεταξύ των οποίων η παροχή εγγυήσεων και η δημιουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, στήριξε τη ρευστότητα και τη δυνατότητα ενίσχυσης της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Αυτά διασφάλισαν το πιστωτικό σύστημα από τους κλυδωνισμούς που προκάλεσε η κρίση. Είναι αλήθεια πως η παροχή πιστώσεων από τις τράπεζες προς τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες έχει περιοριστεί σημαντικά. Με το νέο πακέτο, που δρομολογείται, παροχής εγγυήσεων προς τις τράπεζες, θα προβλέπονται και προγραμματικές συμφωνίες με κάθε τράπεζα ξεχωριστά, ώστε κατά την διαδικασία κατανομής των νέων εγγυήσεων οι τράπεζες να δεσμεύονται ότι θα στηρίξουν την οικονομία χρηματοδοτώντας φυσικά και νομικά πρόσωπα.

Η πιστωτική ασφυξία οδηγεί σε μεγαλύτερη ύφεση και η μεγαλύτερη ύφεση αυξάνει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και κάνει τις τράπεζες να περιορίζουν τις νέες χρηματοδοτήσεις ακόμα περισσότερο. Πώς σκοπεύετε να σπάσετε τον φαύλο κύκλο; Για παράδειγμα, με δεδομένο ότι η οικοδομική δραστηριότητα βρίσκεται σε τέλμα, θα εξετάζατε ελαφρύνσεις στην φορολογία κεφαλαίου ή πάγωμα των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων;

Ο φαύλος κύκλος θα σπάσει με την ολοκλήρωση της δημοσιονομικής εξυγίανσης και των διαρθρωτικών αλλαγών, έτσι ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγορών. Σε ό,τι αφορά την ερώτησή σας για την οικοδομή, δεν είναι στους στόχους μας να προχωρήσουμε σε οριζόντιες και ισοπεδωτικές αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες. Στην αγορά ακινήτων οι προσαρμογές των αντικειμενικών αξιών πρέπει να γίνονται αφού ληφθούν υπόψη οι ιδιομορφίες και ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. Προκείμενου να υπάρξει κατά το μέτρο του δυνατού και μια ελάφρυνση στις οικοδομικές εταιρίες και κατασκευαστές που πλήττονται από την κρίση με το πρόσφατο φορολογικό νομοσχέδιο παρατείνεται ο χρόνος επιβολής ΦΠΑ στις οικοδομές εάν δεν πωληθούν τα διαμερίσματα ή καταστήματα. Με την προτεινόμενη διάταξη εξακολουθεί να θεωρείται ως νεόδμητο το ακίνητο μέχρι την συμπλήρωση τριετίας από την αποπεράτωση της οικοδομής. Επίσης με άλλη πρωτοβουλία μας αναστέλλεται το πόθεν έσχες για την αγορά πρώτης κατοικίας για 2 χρόνια.

Ένα άλλο ακανθώδες θέμα είναι η εξομοίωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Η εξομοίωση προκαλεί τρόμο στους πολίτες ειδικά την τρέχουσα περίοδο που οι διεθνές τιμές των καυσίμων βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα. Υπάρχουν στην Ελλάδα περιοχές που έχουν 7 μήνες χειμώνα. Τι σκοπεύετε να πράξετε για το θέμα; Δεν σας προβληματίζουν οι δευτερογενείς επιπτώσεις (δημοσιονομικές κυρίως) από την αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα;

Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στο χώρο των καυσίμων λόγω της εκτεταμένης λαθρεμπορίας και το κράτος και οι φορολογούμενοι πολίτες ζημιώνονται. Η πρόταση που κατατέθηκε – και αξιολογούμε- για εξίσωση του ΕΦΚ στοχεύει να εξαλείψει τέτοιες πρακτικές και να ενισχύσει τα φορολογικά έσοδα. Δε θέλουμε όμως να επιβαρυνθούν οι πολίτες με δυσκολίες ή πολίτες σε περιοχές με δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ενδεχόμενη υλοποίηση της πρότασης προϋποθέτει τη δημιουργία μηχανισμού που θα προνοεί για αυτά τα ζητήματα.

Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση έχει ανοίξει τον διάλογο για το Ενιαίο Μισθολόγιο στο δημόσιο τομέα και έχει ολοκληρώσει τις ειδικές μελέτες για την καταγραφή του ζητήματος. Πότε θα ενεργοποιηθεί το Ενιαίο Μισθολόγιο και η Ενιαία Αρχή Πληρωμών; Θα καταργηθούν τα ειδικά επιδόματα; Θα διατηρηθούν τα μισθολόγια πολλών ταχυτήτων;

Η επιδοματική πολιτική που για χρόνια κυριάρχησε στο σύστημα αμοιβών του Δημοσίου, όχι μόνο δημιούργησε ανισότητες μεταξύ των εργαζομένων αλλά και δεν απέδωσε σε επίπεδο αποτελεσματικότητας. Αυτό που έχουμε πει είναι ότι το Ενιαίο Μισθολόγιο – το οποίο μέχρι τον Ιούνιο θα πάει στη Βουλή προς ψήφιση – θα στηριχθεί στα αντικειμενικά προσόντα κάθε εργαζομένου, στο βαθμό παραγωγικότητάς του και στη θέση ευθύνης του. Στόχος παραμένει η άρση της ανισότητας στις αμοιβές εργαζομένων που έχουν τα ίδια προσόντα παρά του γεγονότος ότι εργάζονται σε διαφορετικές υπηρεσίες. Σε ό, τι αφορά στα ειδικά μισθολόγια, αυτά είναι θέματα που θα συζητηθούν με τους εργαζόμενους. Σε κάθε περίπτωση έχουμε καλέσει σε διάλογο την ΑΔΕΔΥ και εκπροσώπους των εργαζομένων του δημοσίου τομέα, ώστε να καταλήξουμε στις καλύτερες δυνατές λύσεις. Η Ενιαία Αρχή Πληρωμών λειτουργεί ήδη και έχουν εισαχθεί σε αυτή περισσότεροι από 420.000 αμειβόμενοι.

Είναι τελικά το Δημόσιο ο μεγάλος ασθενής; Κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί η σπατάλη στο κράτος;

Τα τελευταία χρόνια το Δημόσιο διογκώθηκε κατά τρόπο ανορθολογικό και αντιπαραγωγικό και μάλιστα σε τομείς οικονομικής δραστηριότητας όπου δεν έχει λόγο παρουσίας. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ελέγχου της σπατάλης του δημοσίου αλλά και βελτίωσης της αποτελεσματικότητάς του. Προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής 2012-2015. Όλοι οι συνάδελφοι Υπουργοί έχουν διαμορφώσει τις προτάσεις τους και το τελικό σχέδιο θα πάει προς έγκριση στο Υπουργικό Συμβούλιο και κατόπιν στη Βουλή στα τέλη Απριλίου.

Ποια είναι κατά την γνώμη σας η «συνταγή» για την αντιμετώπιση της διαφθοράς και της συναλλαγής πολιτών – κρατικών λειτουργών;

Η όποια «συναλλαγή» έχει δύο εμπλεκόμενα μέρη. Η κυβέρνηση με το ΣΔΟΕ και τα άλλα ελεγκτικά όργανα χτυπά με συνέπεια τα φαινόμενα διαφθοράς υπαλλήλων. Όμως η προσπάθεια δεν σταματά εδώ. Πρέπει να ενισχυθεί και από την προσπάθεια των πολιτών. Κάθε πολίτης πρέπει να αναδεικνύει τις περιπτώσεις διαφθοράς και παράνομης «συναλλαγής». Είναι υποχρέωση όλων να μην διευρύνουν αυτή την πρακτική, θεωρώντας ότι έτσι θα έχουν καλύτερες υπηρεσίες και πιο γρήγορες διαδικασίες. Το «γρηγορόσημο», όπως αποδεικνύεται τελικά, καθυστέρησε την πορεία της χώρας προς τη διαφάνεια και τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών από τη Δημόσια Διοίκηση.

Γιατί ακόμη και πολίτες που δεν έχουν τηλεόραση πρέπει να πληρώνουν την ΕΡΤ; Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση για τους εκατοντάδες φόρους υπέρ τρίτων που πνίγουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά, χωρίς ουσιαστικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα;

Πόσοι πολίτες σήμερα δεν έχουν τηλεόραση; Αλλά ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι πολλοί δεν έχουν, το ερώτημα είναι εάν είναι σωστό να επιβάλλεται μια οριζόντια εισφορά υπέρ ΕΡΤ. Σε χώρες του εξωτερικού, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο, το δικαίωμα για λήψη του σήματος – το γνωστό TV License κοστίζει πολλαπλάσια, περίπου 145 λίρες ετησίως– σε σχέση με τι δική μας επιβάρυνση. Η λογική στην Ελλάδα είναι ότι έχεις ένα δημόσιο βραχίονα στο χώρο της ραδιοτηλεόρασης που διαφοροποιείται από τα αμιγώς εμπορικά κριτήρια των ιδιωτικών καναλιών και έχει την ευχέρεια να προάγει και να προσφέρει σε όλους τους πολίτες περισσότερα προγράμματα ποιότητας και πολιτισμού. Η συζήτηση βεβαίως είναι μεγάλη και χωράει αντίλογο. Το ουσιώδες είναι πως η κυβέρνηση και στην περίπτωση της ΕΡΤ καταβάλλει προσπάθεια για την ορθολογική διαχείριση των πόρων της και μείωση του λειτουργικού της κόστους. Το θέμα των φόρων και εισφορών υπέρ τρίτων που ενσωματώνεται σε διάφορες διαδικασίες πληρωμών είναι μεγάλο. Σε πολλές περιπτώσεις η επιβάρυνση που προκαλούν αυτές δημιουργούν στρεβλώσεις. Ωστόσο, πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε αλλαγή απαιτείται προσεκτική μελέτη για τις επιπτώσεις που μπορούν να προκύψουν.

Τέλος, οι κυβερνητικοί χειρισμοί δεν έχουν λύσει το πρόβλημα των ασφαλισμένων της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ. Θα υπάρξει υποχρεωτική αναδοχή με την εγγύηση του κράτους;

Οι διατάξεις του νόμου που ψηφίστηκε για την επίλυση του θέματος, προβλέπουν ότι ο ανάδοχος που θα επιλεχθεί θα πάρει το χαρτοφυλάκιο αναπροσαρμοσμένο με βάση τα περιουσιακά διαθέσιμα. Η διαφορά προβλέπεται ότι θα καλυφθεί κατά ποσοστό 70% από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής. Για να βρει τους αναγκαίους πόρους έχει νομοθετηθεί η εισφορά επί των συμβολαίων. Σε περίπτωση που δεν επαρκούν οι εισφορές, το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής έχει τη δυνατότητα να συνάπτει δάνεια. Αυτά θα εξειδικευτούν στην πορεία από την Τράπεζα της Ελλάδας.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Άσχημα μαντάτα για τον Αντετοκούνμπο

Αμφίβολος και για τις επόμενες αναμετρήσεις κόντρα στους Ιντιάνα Πέισερς, παραμένει ο ηγέτης των Μιλγουόκι Μπακς, Γιάννης Αντετοκούνμπο.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024