Τρίτη 16 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Αγώνες Πείνας: Ένα ανατρεπτικό μπλοκμπάστερ φτάνει στο τέλος του

Αγώνες Πείνας: Ένα ανατρεπτικό μπλοκμπάστερ φτάνει στο τέλος του

Φανταστείτε ένα μπλοκμπάστερ που μιλά για τον καπιταλισμό και τις ταξικές διαφορές. Την πείνα και την ανάγκη για επανάσταση. Που -εκτός των άλλων- έχει για ηρωίδα μία δυναμική νεαρή γυναίκα. Και όμως. Υπάρχει. Το Hunger Games φτάνει στο τέλος του με την ταινία Επανάσταση, Μέρος ΙΙ και τα τελευταία χρόνια υπήρξε το πιο ανατρεπτικό μπλοκμπάστερ των τελευταίων χρόνων. Κλείνοντας αφήνει ένα κενό που πολλοί προσπαθούν να αναπληρώσουν -δυστυχώς όχι με τον καλύτερο τρόπο.

Φανταστείτε ένα μπλοκμπάστερ που μιλά για τον καπιταλισμό και τις ταξικές διαφορές. Την πείνα και την ανάγκη για επανάσταση. Που -εκτός των άλλων- έχει για ηρωίδα μία δυναμική νεαρή γυναίκα. Και όμως. Υπάρχει. Το Hunger Games φτάνει στο τέλος του με την ταινία Επανάσταση, Μέρος ΙΙ και τα τελευταία χρόνια υπήρξε το πιο ανατρεπτικό μπλοκμπάστερ των τελευταίων χρόνων. Κλείνοντας αφήνει ένα κενό που πολλοί προσπαθούν να αναπληρώσουν -δυστυχώς όχι με τον καλύτερο τρόπο.

Μπορεί η σειρά βιβλίων της Σούζαν Κόλινς να είχε σημειώσει επιτυχία, αυτό όμως δεν εξασφάλιζε αυτομάτως και την επιτυχία των ταινιών. Πολλές μεγάλες ταινίες έχουν διαφημιστεί και στη συνέχεια έχουν «συντριβεί» στο box-office. Το Hunger Games ήταν διαφορετικό.

Είχε καταφέρει να συμπεριλάβει στο καστ του ιδιαίτερα ταλαντούχους ανθρώπους (από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ στην Τζούλιαν Μουρ και τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν -σε έναν από τους τελευταίους του ρόλους πριν πεθάνει), αλλά το μεγάλο του ατού άκουγε στο όνομα Τζένιφερ Λόρενς. Η νεαρή πρωταγωνίστρια που έγινε σταρ εν μία νυκτί εξαιτίας της Κάτνις Έβερντιν έχει μετατραπεί σε μία από τις μεγαλύτερες σταρ του Χόλιγουντ: είναι προσιτή, είναι αστεία, είναι cool. Και είναι εξαιρετικά ταλαντούχα.

Η Λόρενς ερμήνευσε την ηρωίδα της νέας εποχής: ευάλωτη και δυναμική ταυτόχρονα, μία νέα γυναίκα που αρνείται να πιστέψει ότι ανήκει σε μία χαμένη γενιά. Μετά το Alien, η Κάτνις ήρθε να μας θυμίσει -στο σινεμά- ότι μία γυναίκα μπορεί να γράψει τη δική της ιστορία, ότι δεν χρειάζεται να εξαρτάται από έναν δυνατό άνδρα για να τα καταφέρει. Το Hunger Games κατάφερε να καταρρίψει έναν ακόμα μύθο: Εκείνον που ήθελε τα κορίτσια να ταυτίζονται με τους άνδρες ήρωες, αλλά τα αγόρια να μην ταυτίζονται με τις γυναίκες ηρωίδες.

Το πολιτικό μήνυμα είναι έντονο, τόσο στα βιβλία της Κόλινς, όσο και στις ταινίες: Σε μία μετα-αποκαλυπτική βόρειο Αμερική, 12 Περιοχές παρέχουν με πρώτες ύλες την πρωτεύουσα Πανέμ, της οποίας οι κάτοικοι ζουν τρυφηλή ζωή, ενώ ταυτόχρονα θέαμα γι’ αυτούς είναι να απολαμβάνουν ένα «παιχνίδι» όπου νεαρά αγόρια και κορίτσια καλούνται να εξοντώσουν το ένα το άλλο μπροστά στις κάμερες.

Δεν είναι το συνηθισμένο υλικό για μπλοκμπάστερ, αλλά είναι αυτός ο συνδυασμός που το έκανε τόσο αγαπητό στο κοινό, κυρίως το νεαρής ηλικίας κοινό. Μιλώντας στον Guardian, η 16χρονη Άιντα Τεκλ είπε ότι όταν πρωτοείδε την ταινία θεώρησε ότι πρόκειται απλά για ψυχαγωγία. Σύντομα άρχισε να συνδέει τα όσα συνέβαιναν επί της οθόνης με τις ιστορίες που της αφηγείτο η μητέρα της από την Ερυθραία, την πείνα και τους λόγους που αναγκάστηκαν να την εγκαταλείψουν.

Η παραγωγός της ταινίας Νίνα Τζέικομπσον προσπαθεί να εξηγήσει την επιτυχία: «Μία θεωρία για το Hunger Games είναι το συναίσθημα ανάμεσα στους νέους ότι αυτό που τους περιμένει μετά την ενηλικίωση, είναι σκοτεινό. Το καταλαβαίνω. Ο κόσμος που έχουμε φτιάξει γι’ αυτούς είναι μια αρένα που δεν συγχωρεί».

Αν και θεωρητικά ανήκει στην young adult λογοτεχνία (αυτή που απευθύνεται δηλαδή σε εφήβους λίγο πριν την ενηλικίωση), έχει καταφέρει να αγγίξει ένα μεγαλύτερο κοινό. Το γεγονός ότι η συγγραφέας αναφέρεται στα βιβλία στις δικές της εμπειρίες ως κόρη στρατιωτικού που υπηρέτησε στο Βιετνάμ, είναι ένα ακόμα μπόνους.

Ειδικά η τελευταία ταινία αγγίζει τα όρια της πολεμικής ταινίας, με αναφορές στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Οι ταινίες εμπεριέχουν σχόλια για τον σύγχρονο τρόπο πολέμου που στόχος είναι να μην περάσουν απαρατήρητα από ένα νεότερο κοινό. Και η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν περάσει. Παράδειγμα η Ταϊλάνδη, όπου οι φοιτητές χρησιμοποιούσαν στη διάρκεια διαδηλώσεων την αντι-καθεστωτική χειρονομία που χρησιμοποιούν οι χαρακτήρες των ταινιών.

Είναι ένα άκρως ανατρεπτικό μπλοκμπάστερ, δύσκολο να ακολουθηθεί από άλλο παρόμοιο.

Όχι ότι το Χόλιγουντ δεν έχει προσπαθήσει. Πολλοί είναι αυτοί που προσπάθησαν αρχικά να αντιγράψουν λογοτεχνικά την επιτυχία της Κόλινς, άλλοι με μεγαλύτερη και άλλοι με μικρότερη επιτυχία. Βλέποντας τα δισεκατομμύρια που έχει επιφέρει η σειρά ταινιών (2,3 δισ. δολάρια οι τρεις πρώτες ταινίες), πολλοί θέλουν να φέρουν στην οθόνη ένα νέο «Hunger Games». Όχι, όμως, για να αφηγηθούν μία ανατρεπτική ιστορία, αλλά για να αποκτήσουν ένα προϊόν με έντονα οικονομικά οφέλη.

Είναι κάτι που θα κατέκρινε το Hunger Games. Γιατί η πιο σκοτεινή πλευρά αυτού του μπλοκμπάστερ δεν είναι η αποθέωση, αλλά η ανατροπή. Ακόμα και η επανάσταση δεν καθαγιάζεται. Το αντίθετο. Στην τελευταία ταινία, η Κοτσυφόκισσα δείχνει ότι η επανάσταση μπορεί να εξυπηρετεί τους δικούς της σκοπούς όσο και το ίδιο το καθεστώς.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

8 Ιουλίου-15 Απριλίου: τόσο διάστημα περίμενε ο Σλούκας…

Η μετακίνηση του Κώστα Σλούκα στον Παναθηναϊκό και η ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου ήταν μια στιγμή που έφερε δονήσεις στο ελληνικό και ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 16 Απριλίου 2024