Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Μικρή Άρκτος: Η Ελισάβετ Χρονοπούλου βλέπει μέσα από τα μάτια του θύτη

Μικρή Άρκτος: Η Ελισάβετ Χρονοπούλου βλέπει μέσα από τα μάτια του θύτη

Δεν είναι εύκολο να αποφασίζεις να αφηγηθείς την ιστορία κακοποίησης μιας γυναίκας μέσα από το βλέμμα του άνδρα που την κακοποιεί. Η σκηνοθέτης Ελισάβετ Χρονοπούλου αποφάσισε να κάνει ακριβώς αυτό στη νέα της ταινία με τίτλο Μικρή Άρκτος που θα προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας. Το in.gr μίλησε με τη δημιουργό για το πώς επέλεξε αυτή την ιδιαίτερη κινηματογραφική ματιά και για το πώς είναι να αφηγείσαι μια ταινία μέσα από τα μάτια του θύτη.

Δεν είναι εύκολο να αποφασίζεις να αφηγηθείς την ιστορία κακοποίησης μιας γυναίκας μέσα από το βλέμμα του άνδρα που την κακοποιεί. Η σκηνοθέτης Ελισάβετ Χρονοπούλου αποφάσισε να κάνει ακριβώς αυτό στη νέα της ταινία με τίτλο Μικρή Άρκτος που θα προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Στην ταινία η Ελισάβετ Χρονοπούλου (στην τρίτη της ταινία), μέσα από 12 υποκειμενικά πλάνα μάς παρουσιάζει την κεντρική ηρωίδα της ταινίας (Σοφία Γεωργοβασίλη) μέσα από τα μάτια του πρωταγωνιστή (Γιάννη Κοκιασμένου), χωρίς ο ίδιος να εμφανίζεται στην κάμερα.

Το in.gr μίλησε με τη δημιουργό για το πώς επέλεξε αυτή την ιδιαίτερη κινηματογραφική ματιά και για το πώς είναι να αφηγείσαι μια ταινία μέσα από τα μάτια του θύτη.

  • Είστε σκηνοθέτης, αλλά έχετε γράψει και μία συλλογή διηγημάτων –από τα οποία προέρχεται και η Μικρή Άρκτος. Πού βρίσκετε την έμπνευση για τις ιστορίες σας;

Συνήθως όλα ξεκινούν από μια εικόνα που έρχεται τυχαία, από μόνη της, σε άσχετη στιγμή, την ώρα που περπατάω στο δρόμο, μέσα στο λεωφορείο, οπουδήποτε και τραβάει την προσοχή μου. Μπορεί να είναι ένα συμβάν ή και απλώς μια έκφραση στο πρόσωπο ενός ανθρώπου. Με ακολουθεί για καιρό, επιστρέφει και σταδιακά συνδέεται με θέματα που με απασχολούν, αυτά τα θέματα που έχουμε στην ψυχική μας αποθήκη, ο καθένας τα δικά του, και τον ακολουθούν σταθερά μέχρι να τα τακτοποιήσει κάπως, αν αυτό είναι ποτέ δυνατόν. Όταν η πρωταρχική εικόνα που με συγκίνησε συνδεθεί μ’ ένα απ’ τα θέματά μου (ή και περισσότερα), αρχίζει να φτιάχνεται μια ιστορία.

  • Στην ταινία έχουμε έναν κεντρικό χαρακτήρα, έναν άνδρα, μέσα από τη ματιά του οποίου βλέπουμε την ιστορία ενός ζευγαριού, την κακοποίηση μιας γυναίκας. Γιατί επιλέξατε αυτή την ιδιαίτερη κινηματογραφική ματιά;

Πάντοτε με απασχολούσε το θέμα της κακοποίησης μέσα σε σχέσεις αγάπης. Είναι εξαιρετικά πολύπλοκο γιατί περιέχει την αγάπη. Προκαλούμε πόνο σ’ αυτούς που αγαπάμε. Είναι παράλογο. Γράφοντας την ιστορία προσπαθούσα να καταλάβω πώς έφτασε αυτός ο άνδρας που αγαπούσε αυτή την κοπέλα με μια αγάπη προστατευτική, με αφοσίωση, υποχωρητικότητα, φροντίδα, έφτασε σ’ αυτό το ξέσπασμα. Πώς το έκανε; Ποιος ψυχολογικός δρόμος τον οδήγησε εκεί; Ένιωσα ότι για να προσεγγίσω τον ψυχισμό του έπρεπε να μπω στη θέση του. Να σκεφτώ όπως σκέφτεται, να νιώσω αυτά που ένιωσε στη διάρκεια της μικρής τους ιστορίας. Γυρίζοντας την ταινία παθιάστηκα μ’ αυτή τη λογική κι ήθελα να βλέπω μέσα απ’ τα μάτια του και μόνο. Αυτό έκανα. ‘Εβαλα την κάμερα στα μάτια του ηθοποιού και άφησα το βλέμμα του να μας διηγηθεί την ιστορία.

  • Το υποκειμενικό βλέμμα σε περιπτώσεις κακοποίησης γυναικών ή παιδιών μπορεί να δεχθεί επικρίσεις (καθώς καλεί τον θεατή τουλάχιστον να κατανοήσει τις πράξεις του ανθρώπου μέσα από τον οποίο βλέπουμε την ιστορία). Το φοβηθήκατε καθόλου αυτό;

Φοβήθηκα αλλά όχι τι θα πει ο κόσμος. Φοβήθηκα αυτό που πιθανώς θα ανακάλυπτα… Αλλά στις ταινίες και στα βιβλία δεν έχει νόημα να παίρνεις τα ασφαλή μονοπάτια. Αν δε φοβάσαι και λίγο κι αν δεν ντρέπεσαι δεν έχεις ελπίδα να βγει κάτι της προκοπής.

Γιατί επιλέξατε την ασπρόμαυρη φωτογραφία;

Απλώς δεν επέλεξα την έγχρωμη.

Πόσο δύσκολο ήταν στη χρήση το υποκειμενικό πλάνο; Σας αρέσουν οι κινηματογραφικοί πειραματισμοί;

Ήταν πολύ δύσκολο για όλους. Για τους ηθοποιούς, για την κάμερα, για όλο το συνεργείο. Το πολύ ενδιαφέρον ήταν το ψυχολογικό πεδίο που σου ανοίγει προς διερεύνηση. Το να πρέπει να βρεις την κάθε στιγμή τι βλέπει ο ήρωας για να το κλείσεις στο κάδρο σου. Ήταν συναρπαστική διαδικασία. Ο πειραματισμός με έλκει, αλλά όχι ως αυτοσκοπός. Η ανάγκη να πειραματιστώ προέκυψε απ’ το θέμα της ταινίας.

  • Η κρατική χρηματοδότηση των ελληνικών ταινιών είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Πώς είναι να γυρίζετε ταινίες σε αυτό το «άγριο» τοπίο για το ελληνικό σινεμά;

Αχ!

* Η «Μικρή Άρκτος» θα προβληθεί ως work in project στις Νύχτες Πρεμιέρας το Σάββατο 26 Σεπτεμβρίου, στις 20:00 το βράδυ στον κινηματογράφο Δαναό.



Οι Έλληνες δημιουργοί στις Νύχτες Πρεμιέρας

Η Μικρή Άρκτος είναι μόνο μία από τις πολλές ταινίες που θα προβληθούν στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Ο Άγγελος Φραντζής του Μέσα στο Δάσος και Το Όνειρο του Σκύλου επιστρέφει με το Σύμπτωμα. Στην ταινία βλέπουμε ένα πλάσμα με δερμάτινο μπουφάν και μάτια που λαμπυρίζουν στο σκοτάδι, πανικοβάλλει τους κατοίκους ενός απομονωμένου νησιού και μόνο μία κοπέλα θα είναι ικανή να το αντιμετωπίσει.

Επίσης, οι Νύχτες Πρεμιέρας θα έχουν μπόλικη δόση περιπέτειας και θρίλερ. Οι Μαριονέτες του Παντελή Καλατζή (σε σενάριο που υπογράφει και ο Αλέξης Γεωργούλης) είναι μία ταινία μυστηρίου σε μια παράξενη Αθήνα. Πρωταγωνιστούν Γιώργος Κιμούλης, Αλέξης Γεωργούλης, Γιουλίκα Σκαφιδά, Γιώργος Χρανιώτης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης και Ναταλία Δραγούμη.

Παράλληλα, στο Short Fuse, ένας άνδρας βρίσκεται αντιμέτωπος με τον χρόνο που κυλά αντίστροφα. Στην ταινία των Ανδρέα Λαμπρόπουλου και Κώστα Σκύφτα πρωταγωνιστεί ο Αποστόλης Τότσικας μαζί με τους Ευγενία Δημητροπούλου, Τάσο Νούσια, Θοδωρή Αθερίδη, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και Γιώργο Καραμίχο.

Ο Δημήτρης Τζέτζας σκηνοθετεί το The Republic μία ταινία για τη διαφθορά του συστήματος και πρωταγωνιστές τους Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Αλέξανδρο Λογοθέτη, Γιάννη Στάνκογλου, Τάκη Σπυριδάκη, Ερρίκο Λίτση, Βίκυ Παπαδοπούλου, Αλεξάνδρα Χασάνι και άλλους.

Εντονη και η παρουσία του ελληνικού ντοκιμαντέρ. Ενδεικτικά αναφέρουμε την Ολυμπία του Σταύρου Ψυλλάκη, το Αρκαδία Χαίρε του Φίλιππου Κουτσαφτή και τα Καλιαρντά της Πάολα Ρεβενιώτη.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Κυκλοφορούν και… εξαφανίζονται τα εισιτήρια για το πρώτο ματς με τη Φενέρμπαχτσε

Η ανακοίνωση της ΠΑΕ Ολυμπιακός για τα εισιτήρια του μεγάλου αγώνα με τη Φενέρμπαχτσε

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024