Η ευθανασία στο επίκεντρο

Η Βαλέρια Γκολίνο και το «Μέλι» στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η Βαλέρια Γκολίνο και το «Μέλι» στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Σκηνή από την ταινία  
in.gr audio player
Θεσσαλονίκη

«Την είδατε την ταινία; Γι' αυτό έχετε τέτοιες φάτσες;» ήταν τα πρώτα λόγια της Βαλέρια Γκολίνο παρουσιάζοντας την Πέμπτη στο 54ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα, την ταινία Μέλι/Honey.

Είμαι έτοιμη για όλα, συνέχισε η ελληνικής καταγωγής ιταλίδα ηθοποιός και σκηνοθέτις χωρίς να κρύψει την αγωνία της για την υποδοχή που θα έχει η ταινία της, η οποία καταπιάνεται με το δύσκολο θέμα της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας. 

Πρόκειται για την ιστορία της 30χρονης Ιρένε, η οποία βοηθά ανθρώπους που υποφέρουν: ασθενείς στο τελικό στάδιο της αρρώστιας τους, που θέλουν να κάνουν πιο σύντομη την πάλη με τον θάνατο, να βάλουν τέλος σε μια ασθένεια που τους στερεί την αξιοπρέπειά τους.

Μια μέρα, ένας εβδομηντάχρονος απολύτως υγιής άνδρας, που απλώς πιστεύει ότι έχει ζήσει αρκετά, της ζητά να τον βοηθήσει. Η συνάντησή τους θα δοκιμάσει τις πεποιθήσεις της και ανάμεσά τους θα ξεκινήσει ένας σκληρός διάλογος. Η σχέση τους θα γίνει ολοένα και πιο περίπλοκη, γεμάτη συναισθηματικές αμφισημίες.

«Δεν ήθελα η ταινία μου να είναι ιδεολογική, αλλά να είναι μια ταινία για τον άνθρωπο, με όλες τις αμφιβολίες που μπορεί να έχει για το θέμα» είπε Βαλέρια Γκολίνο.

Συνέχισε λέγοντας ότι η ευθανασία είναι δύσκολο θέμα, ακόμη και προς συζήτηση, ειδικά σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ελλάδα, όπου οι εκκλησίες παίζουν έναν βαρύνοντα ρόλο σε αυτές τις πτυχές ανθρώπινης ζωής.

«Είναι το πιο σοβαρό ηθικό θέμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή. Ο κόσμος είναι πιο έτοιμος παρά τις αντιδράσεις των εκκλησιών και πιο έτοιμος ακόμη κι από τις κυβερνήσεις, που αυτό είναι πρόβλημα» είπε συμπληρώνοντας ότι η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει νομικά το θέμα.

Η δύσκολη θεματολογία της ταινίας έφερε δυσκολίες και στην χρηματοδότηση; Ναι, ήταν η απάντησή της. «Στην Ιταλία, αν η ταινία δεν είναι 'χαχαχα', πολύ δύσκολα προχωράει» είπε χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, πρόσθεσε πως τα λίγα χρήματα από πολλούς έδωσαν στην ίδια και στην παραγωγή ελευθερία κινήσεων που δεν θα υπήρχε, αν από πίσω βρισκόταν ένας μεγάλος παραγωγός. «Οι δύσκολες ταινίες πρέπει να γίνονται με λίγα λεφτά στην Ευρώπη. Αλλιώς, βέβαια δεν γίνονται καθόλου» είπε. 

Για το πέρασμά της πίσω από την κάμερα η Γκολίνο ανέφερε πως θα ήθελε να έχει γίνει πριν από δέκα χρόνια. «Είναι η πρώτη ταινία μιας κυρίας που είναι στο σινεμά εδώ και 30 χρόνια, από 16 χρονών. Θα ήθελα να είχα αρχίσει πιο πρίν. Τώρα ίσως ήμουν καλή» ανέφερε.

Το Μέλι (συμπαραγωγή Ιταλίας - Γαλλίας) έχει διακριθεί στο Φεστιβάλ των Καννών, καθώς και σε φεστιβάλ της Ιταλίας.

Στην Ελλάδα θα αρχίσει να προβάλλεται από τις 28 Νοεμβρίου από την StraDa Films.

Η ταινία της Μέλι είναι μια από τις τρεις φιναλίστ που διεκδικούν το ευρωπαϊκό βραβείο LUX, στο πλαίσιο του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το βραβείο LUX, που θεσμοθετήθηκε το 2007, είναι το κινηματογραφικό βραβείο που απονέμεται κάθε χρόνο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Δύο είναι οι κύριοι στόχοι του: να φέρει στην επιφάνεια τη δημόσια συζήτηση για την Ευρώπη και να υποστηρίξει την κυκλοφορία των ευρωπαϊκών συμπαραγωγών στο εσωτερικό της Ένωσης, αντιμετωπίζοντας το μεγάλο πρόβλημα της διανομής εντός της Ευρώπης λόγω των πολλών διαφορετικών γλωσσών που ομιλούνται.

Το βραβείο LUX βοηθά τις ευρωπαϊκές ταινίες να φτάσουν σ’ ένα ευρύτερο κοινό με την υποστήριξη του υποτιτλισμού και της διανομής τους.

Αποστολή: Νένα Σώκου

Newsroom ΔΟΛ