Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Πάολα: Η τρανς φωνή της πόλης μιλά στο in.gr (Μέρος Α')

Πάολα: Η τρανς φωνή της πόλης μιλά στο in.gr (Μέρος Α’)

Στην Πάολα δεν αρέσουν οι ταυτότητες. Κατά καιρούς έχουν πολλοί επιχειρήσει να τη χαρακτηρίσουν διάφορα πράγματα: ακτιβίστρια, τραβεστί, φωτογράφο, ποιήτρια, εκδότρια, εκδιδόμενη. «Όλα αυτά είμαι εγώ;» αναρωτιέται η ίδια γελώντας. Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας που διοργανώνει στην γκαλερί The Breeder, η Πάολα μιλά στο in.gr για τότε που ήταν μικρή στον Παρασκευά, για τις ημέρες της στο «Κράξιμο» και για εκείνες τις άλλες που με το σκυλάκι της παραμάσχαλα και μια κάμερα στο κατόπι της έτρεχε στην Αχαρνών για να γυρίσει ντοκιμαντέρ για τους μετανάστες.

Συνέντευξη στην
Αγγελική Στελλάκη

Στην Πάολα δεν αρέσουν οι ταυτότητες. Κατά καιρούς έχουν πολλοί επιχειρήσει να τη χαρακτηρίσουν διάφορα πράγματα: ακτιβίστρια, τραβεστί, φωτογράφο, ποιήτρια, εκδότρια, εκδιδόμενη. «Όλα αυτά είμαι εγώ;» αναρωτιέται η ίδια γελώντας.

Στην Πάολα Ρεβενιώτη αρέσει να βγαίνει βόλτα στην Αθήνα. Της αρέσει να κάνει ταξίδια και εκδρομές. Της αρέσει να δημιουργεί, θα δημιουργεί μέχρι 80 χρονών, ενώ τώρα λέει ότι πρέπει να ηρεμήσει και να κάτσει να γράψει ένα βιβλίο για τη ζωή της.

Αποτελεί κεφάλαιο του γκέι και τρανς ακτιβισμού. Είτε με το «Κράξιμο», το περιοδικό που εξέδιδε για την ομοφυλοφιλική κουλτούρα, είτε με τη διοργάνωση των πρώτων Gay Pride στην Ελλάδα, είτε με τη σειρά ντοκιμαντέρ The Paola Project, η Πάολα επέλεγε πάντα τη φωνή έναντι της σιωπής.

Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας που διοργανώνει στην γκαλερί The Breeder, η Πάολα μιλά -με τον δικό της, ελεύθερο τρόπο- στο in.gr για τα αγόρια που και να τα φωτογραφίσει «θα ποζάρουν πρόστυχα), για τις ημέρες της στο «Κράξιμο» και για εκείνες τις άλλες που με το σκυλάκι της παραμάσχαλα και μια κάμερα στο κατόπι της έτρεχε στην Αχαρνών για να γυρίσει ντοκιμαντέρ για τους μετανάστες, αλλά και για την ερωτική ζωή της Αθήνας.

  • Πώς προέκυψε η έκθεση φωτογραφίας;

Πάντα σκεφτόμουν ότι ήθελα να το κάνω. Στην Ελλάδα για να διαισθανθεί κανείς την αξία αυτής της έκθεσης, πρέπει είτε να έχει ζήσει στο εξωτερικό, είτε να είναι ξένος. Γιατί εδώ ζηλεύουν ο ένας τον άλλο και δεν μπορούν να ανεχθούν πολλοί τέτοιες καταστάσεις. Εγώ ήμουν τυχερή γιατί βρέθηκε ο Ανδρέας Αγγελιδάκης που είναι πολύ σπουδαίος στον χώρο του και το έκανε πολύ επαγγελματικά. Τώρα υπάρχει μία πιθανότητα η έκθεση να ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη. Μακάρι.

  • Τι ανταπόκριση είχες από τον κόσμο;

Μου έκανε εντύπωση που οι φωτογραφίες μου δεν έβγαλαν μια καύλα όπως πίστευα, αλλά ήρθαν πολλοί και μου είπαν ότι ένιωσαν μια μελαγχολία, μια νοσταλγία. Συγκινήθηκα με το πώς την αντιμετώπισε ο κόσμος γιατί είδα ότι στη ζωή δεν πάει τίποτα χαμένο. Αν κάνεις κάτι που βγαίνει από μέσα σου στο τέλος αμείβεσαι. Δεν είμαι, βέβαια, συνηθισμένη στις καλοσύνες του κόσμου.

  • Συνεχίζεις να φωτογραφίζεις και τώρα;

Οι φωτογραφίες που υπάρχουν στην έκθεση είναι το 5% αυτών που έχω τραβήξει. Είναι τραβηγμένες τη δεκαετία του ’80 και του ’90, μέχρι το 2000, οπότε σταμάτησα να φωτογραφίζω.

  • Γιατί σταμάτησες;

Δεν υπήρχε λόγος να τραβάω πια. Δεν τις έβγαζα γιατί ήθελα να παίξω τη φωτογράφο. Φυσικά, έβαζα μέσα τη ματιά μου, ήθελα να τη βγάλω ωραία, να δείξω πώς βλέπω εγώ τα αγόρια. Δεν σκέφτηκα, όμως, ποτέ ότι κάνω τέχνη. Σταμάτησα να φωτογραφίζω γιατί και εγώ άλλαξα, τα απομυθοποίησα ορισμένα πράγματα. Αλλά και τα αγόρια δεν φωτογραφίζονται όπως παλιά. Αν προσπαθήσω να τους βγάλω όπως τότε, θα ποζάρουν πρόστυχα. Τα αγόρια έχουν άλλες εικόνες, από το Internet. Έχουν γίνει νάρκισσοι.

  • Αυτό έχει σχέση με την εποχή;

Γενικά έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα σήμερα. Περνάμε και μια περίοδο μελαγχολίας. Ο Έλληνας δεν έχει λεφτά και όταν δεν έχει λεφτά ο Έλληνας δεν μπορεί να βγει να διασκεδάσει. Άλλαξαν οι εποχές. Άλλαξαν και οι άνδρες και οι γυναίκες. Είναι πιο… ενοχοποιημένοι. Είναι πιο απελευθερωμένοι, αλλά πιο ενοχοποιημένοι. Το αγοράκι του ’80 μπορεί να πήγαινε με μία τρανς, αλλά το θεωρούσε πιο φυσικό, τονωνόταν και ο ανδρισμός του. Σήμερα τον αναγκάζουν να βάλει μια ταμπέλα, φοβάται μη του πουν οι φίλοι του: «είσαι και λίγο γκέι».

  • Θα περίμενε κανείς να συμβαίνει το αντίθετο.

Δεν χάθηκαν όλα. Και στην επαρχία και στις λαϊκές συνοικίες βλέπεις ακόμα τα ίδια παιδιά. Λείπει, όμως, αυτή η νοσταλγία. Αυτή η καύλα που έβγαινε, όχι από τον πούτσο, αλλά μέσα από τα μάτια του άλλου. Το σεξ ήταν αποτέλεσμα της καύλας. Θα έλεγαν: πάμε στην Πάολα γιατί περνάμε ωραία, γιατί γουστάρουμε. Σήμερα δεν υπάρχει αυτό. Λένε για την αντίστοιχη Πάολα: «Πάμε στην Πάολα γιατί κάνει ωραία τσιμπούκια». Τώρα είναι λίγο πιο ψυχρά τα πράγματα. Και στις σχέσεις των straight το ίδιο.

  • Για την γκέι και την τρανς κοινότητα δεν είναι πιο εύκολα τα πράγματα;

Η οικονομική κρίση κατέστρεψε την τρανς κοινότητα. Δεν είμαστε η ανάγκη τους, είμαστε το περίσσευμά τους. Είμαστε πολυτέλεια πλέον για τον άλλο. Δεν θα δώσει το 30άρι, το 40άρι, το 50άρι. Από την άλλη έχουν μπερδέψει τον ρόλο της τρανς. Η τρανς είχε και εκπαιδευτικό ρόλο. Εγώ πήγαινα στον Παρασκευά τον Πειραιά και μου έρχονταν 15 πιτσιρίκια κάθε φορά. Τώρα θα σε ρωτήσει ένα μεγάλο ποσοστό: πόσο την έχεις; Δηλαδή να τους πηδήξεις εσύ. Πλέον αν δεν είσαι εσύ ενεργητική, τέρμα. Δεν επιβιώνεις.

  • Πώς ήταν παλιά;

Παλιά τα πιτσιρίκια εξοικειωνόντουσαν με την ομοφυλοφιλία. Πώς γινόταν αυτό; Πήγαιναν στα μπουρδέλα, η τσατσά ήταν αδελφή, έλεγε τα αστεία της. Υπήρχε ο κομμωτής της γειτονιάς, ο Λάκης, που ήταν διαφορετικός. Αλλά έτρεχαν, κιόλας, στον Λάκη. Πάντα ήταν εξοικειωμένος ο Έλληνας με την ομοφυλοφιλία. Σήμερα ζούμε ένα σεξουαλικό μπάχαλο. Με τις ταμπέλες και όλα αυτά.

  • Η κρίση έχει επηρεάσει;

Ναι, φυσικά. Τα αγοράκια δεν έχουν και βενζίνη, δεν αλητεύουνε. Πριν γυρνούσανε από δω και από κει, πλέον δεν το κάνουνε. Δεν κυκλοφορεί ψυχή έξω. Περνάνε τον χρόνο τους στο Facebook.

  • Νομίζεις ότι τους απομονώνει;

Εάν κάνουν μόνο αυτό, ναι. Αν είναι μόνο η ζωή σου το facebook. Ένα πιτσιρικάκι απομονώνεται. Πιστεύει το κάθε gayromeo (σ.σ. το site). Αλλά γίνεται και χυδαίο το Internet. Ο καθένας βγάζει την αρρώστια του, κρυβόμενος πίσω από ένα προφίλ. Παλιά έβλεπες τον άλλο. Ποτέ δεν χρησιμοποιώ το Internet για ερωτικούς λόγους. Εμένα με ενδιαφέρει το παιχνίδι, το φλερτ. Δεν θα κάτσω σε μια οθόνη μπροστά να μου λέει ο άλλος «είσαι γκέι, είσαι bi, είσαι έτσι, είσαι αλλιώς». Ε, άι στο διάολο, με ζάλισες τι είμαι και τι είμαι.

  • Εσύ πώς το χρησιμοποιείς το Facebook;

Καθαρά ακτιβιστικά. Το χρησιμοποιώ για να πω τη γνώμη μου. Με έχει βοηθήσει να βρω παλιούς φίλους, έμαθαν και τα νέα παιδιά το «Κράξιμο». Ο καθένας το χρησιμοποιεί όπως μπορεί. Εγώ είμαι τρανς, αυτή είναι η ζωή μου, μέσα από το facebook αυτό θα περάσω.

  • Ο ακτιβισμός πώς προέκυψε;

Δια της εις άτοπον απαγωγής.

  • Δεν γίνεται να κάνω κάτι άλλο;

Δεν γίνεται να κάνω κάτι άλλο.

  • Τι ήταν αυτό που σε έσπρωξε να το κάνεις, όμως;

Δεν το έκανα συνειδητά. Τίποτα δεν κάνω συνειδητά. Οι άλλοι μου βάζουν ταμπέλες και τα διαβάζω και λέω «εγώ είμαι όλα αυτά»; Απλά δεν μπορούσες εκείνες τις εποχές να επιβιώσεις διαφορετικά. Όταν ζεις στη νύχτα και είσαι μόνος σου, δεν έχεις βοήθεια από πουθενά και δεν υπάρχει και μια οργανωμένη κοινωνία να σε βοηθήσει, έχεις τρεις επιλογές: ή να γίνεις ρουφιάνος, κάθαρμα, ή να γίνεις πρεζάκι γιατί δεν τα βγάζεις πέρα, ή να βάλεις τις φωνές. Κι ό,τι γίνει. Εγώ προτίμησα να βάλω τις φωνές. Αυτό ήταν ο δικός μου ακτιβισμός: Έβαλα τις φωνές απέναντι σε μία κοινωνία που δεν θέλει να είμαι αυτό που είμαι. Τώρα καταλαβαίνω ότι αυτό είναι το σημαντικό. Το πώς η παρουσία η δικιά σου μπορεί να αλλάξει τον κόσμο.

» ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ Β’ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ: για το «Κράξιμο», τα πρώτα Gay Pride, την κρίση, το Paola Project...


Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024