Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Μαθητικές προβολές, ένας μπακλαβάς και ο… Νίκος Νικολαΐδης στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Μαθητικές προβολές, ένας μπακλαβάς και ο… Νίκος Νικολαΐδης στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ

Ιδιαίτερα επιτυχημένες είναι οι πρωινές προβολές του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που απευθύνονται σε παιδιά. Την Πέμπτη τα εισιτήρια για τις προβολές είχαν εξαντληθεί. Μαθητές βλέπει κανείς και σε μη εκπαιδευτικές προβολές, όπως αυτή της ταινίας «Τα γλυκά όνειρα του Μουσταφά», που παρακολουθεί ένα 16χρονο αγόρι το οποίο θέλει να γίνει μάστορας παρασκευής μπακλαβά. Επίσης, ο Χρ.Χουλιάρας ρίχνει μια νοσταλγική ματιά στη δημιουργική τρέλα του Νίκου Νικολαΐδη, ενός σκηνοθέτη απαισιόδοξου και ταυτόχρονα ρομαντικού, ενός ποιητή του σινεμά που το κοινό αγάπησε για την αλήθεια των ταινιών του.

Ιδιαίτερα επιτυχημένες είναι οι πρωινές προβολές του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που απευθύνονται σε παιδιά. Την Πέμπτη τα εισιτήρια για τις προβολές (που πραγματοποιούνται από τις 9 έως τις 11 και από τις 11 έως τη 13:00) είχαν εξαντληθεί.

Στο πλαίσιο αυτών των προβολών παρουσιάζονται τρεις κύκλοι εκπαιδευτικών προβολών, με θέματα «Οικολογία και περιβάλλον», «Πολιτιστική κληρονομιά», «Το παιδί και ο κόσμος του». Τα ντοκιμαντέρ προβάλλονται σε μαθητές και η είσοδος είναι δωρεάν.

Πολλά σχολεία βλέπει κανείς και σε μη εκπαιδευτικές προβολές και συγκεκριμένα στις πρωινές προβολές του Φεστιβάλ. Μαθητές παρακολούθησαν και την επαναληπτική προβολή της ταινίας «Τα γλυκά όνειρα του Μουσταφά», του νέου ντοκιμαντέρ του Άγγελου Αμπάζογλου, στον οποίο το Φεστιβάλ πραγματοποίησε αφιέρωμα τις προηγούμενες ημέρες.

Η κάμερα του Αμπάζογλου ακολουθεί τον Μουσταφά, ένα 16χρονο αγόρι από το Γκαζιαντέπ, ο οποίος επιθυμεί να πάει στην Κωνσταντινούπολη και να γίνει μάστορας παρασκευής μπακλαβά. Το ντοκιμαντέρ είναι γεμάτο σιρόπι, ένα νέφος ζάχαρης και αλευριού, γλυκό όπως και οι ελπίδες του νεαρού Μουσταφά.

Ο χαρισματικός 16χρονος γεμίζει την οθόνη, παίζει με την κάμερα (συχνά νιώθει την ανάγκη εξομολόγησης σε αυτήν) και ακόμα και αν στιγμές στιγμές νιώθεις ότι οι κινήσεις του νεαρού είναι «στημένες», έχει καμία σημασία; Άλλωστε τα όνειρα μπορεί να είναι όσο προσωπικά και όσο παράλογα θέλουν. Μπορούν ακόμα και να έχουν τη μορφή ενός κομματιού μπακλαβά.

Το «Μεγαλείο της πόρνης» του Μίκαελ Γκλάβογκερ αποτελεί το τρίτο μέρος της τριλογίας του σκηνοθέτη με θέμα περιβάλλον και συνθήκες εργασίας στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Η ταινία δομείται σε τρία μέρη και αποτελεί ουσιαστικά ένα τρίπτυχο αφιερωμένο σε διαφορετικές εκφάνσεις της πορνείας. Ταϊλάνδη, Μπαγκλαντές, Μεξικό. Τρεις διαφορετικές χώρες, τρεις θρησκείες.

Οι ιστορίες των προσώπων που μιλούν στο ντοκιμαντέρ (γυναίκες και πελάτες) είναι ανθρώπινες και ο σκηνοθέτης καταφέρνει να δείξει τις διαφορετικές προσεγγίσεις και λογικές που κυριαρχούν σε κάθε χώρα σχετικά με το θέμα της πορνείας.

Ο Γκλάβογκερ φτιάχνει ένα ενδιαφέρον ψηφιδωτό για την ίδια τη φύση της εργασίας αυτών των γυναικών. Στην Ταϊλάνδη, για παράδειγμα, οι πόρνες κάθονται πίσω από μια γυάλινη τζαμαρία, περιμένοντας από τους πελάτες να τις επιλέξουν, στο Μπαγκλαντές ζουν σε μικρά δωμάτια, όπου υποδέχονται τους πελάτες τους. Στο Μεξικό οι γυναίκες προσεύχονται στη Σάντα Μουέρτε την αγία του θανάτου και προσπαθούν με το προκλητικό τους ντύσιμο να προσελκύσουν πελάτες.

Ο σκηνοθέτης ντύνει αυτές τις ιστορίες με όμορφα πλάνα και μελωδίες, κατασκευάζοντας έτσι ένα ντοκιμαντέρ που έχει και αισθητικό ενδιαφέρον.

Για το «Directing Hell», o Χρήστος Χουλιάρας επέλεξε να επικεντρωθεί στον σκηνοθέτη Νίκο Νικολαΐδη. Μίλησε με συνεργάτες και ανθρώπους που υπήρξαν κοντά του και παρουσιάζει το πορτραίτο ενός μοναδικού καλλιτέχνη. Κάνοντας μια αντίστροφη καταγραφή της πορείας του σκηνοθέτη, ο Χρ.Χουλιάρας ρίχνει μια νοσταλγική ματιά στη δημιουργική τρέλα του Νικολαΐδη, ενός σκηνοθέτη απαισιόδοξου και ταυτόχρονα ρομαντικού, ενός ποιητή του σινεμά που το κοινό αγάπησε για την αλήθεια των ταινιών του.

Το ντοκιμαντέρ του Χρ.Χουλιάρα δεν είναι ενδιαφέρον μόνο για το θέμα του, αλλά έχει τη δική του καλλιτεχνική αξία, καθώς οι εικόνες, οι σκηνές, οι ιστορίες διαπλέκονται αρμονικά, δίνοντας στον θεατή τη δυνατότητα να ρίξει μια ματιά σε αυτό που υπήρξε ο Νίκος Νικολαΐδης.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

«Τρελάθηκε» ο Μπαρτζώκας: Οι πανηγυρισμοί μετά το τέλος του Παρτίζαν – Ολυμπιακός (vid)

Ο Γιώργος Μπαρτζώκας ξέσπασε μετά την ανατροπή και το μεγάλο διπλό στο Βελιγράδι και πανηγύρισε έξαλλα τη νίκη του Ολυμπιακού.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024