Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
«Είμαστε οι Μπόλεκ και Λόλεκ του ελληνικού σινεμά»

«Είμαστε οι Μπόλεκ και Λόλεκ του ελληνικού σινεμά»

Το ραντεβού δόθηκε ένα συννεφιασμένο μεσημέρι στο Ζάππειο, με το ενδεχόμενο βροχής να πλησιάζει. Με αφορμή την κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου Το Γάλα, οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, Προμηθέας Αλειφερόπουλος και Όμηρος Πουλάκης μιλούν στο in.gr για το ελληνικό σινεμά, το παρελθόν, την κατάσταση στην Ελλάδα και τον... Γιώργο Φούντα. Και φυσικά για τη μεταξύ τους συνεργασία, η οποία μετρά παραγωγές σε θέατρο και σινεμά. «Είμαστε οι Μπόλεκ και Λόλεκ του ελληνικού σινεμά» λέει αστειευόμενος ο Πρ.Αλειφερόπουλος, περιγράφοντας τη χημεία του με τον συνάδελφό του. Δείτε σε βίντεο τη συνέντευξη των πρωταγωνιστών.

Το ραντεβού δόθηκε ένα συννεφιασμένο μεσημέρι στο Ζάππειο, με το ενδεχόμενο βροχής να πλησιάζει. Με αφορμή την κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου Το Γάλα, οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας, Προμηθέας Αλειφερόπουλος και Όμηρος Πουλάκης μιλούν στο in.gr για το ελληνικό σινεμά, το παρελθόν, την κατάσταση στην Ελλάδα και τον… Γιώργο Φούντα. Και φυσικά για τη μεταξύ τους συνεργασία, η οποία μετρά παραγωγές σε θέατρο και σινεμά. «Είμαστε οι Μπόλεκ και Λόλεκ του ελληνικού σινεμά» λέει αστειευόμενος ο Πρ.Αλειφερόπουλος, περιγράφοντας τη χημεία του με τον συνάδελφό του.

Στο Γάλα, το θεατρικό κείμενο του Βασίλη Κατσικονούρη που μετέφερε στην μεγάλη οθόνη ο Γιώργος Σιούγας, παρακολουθούμε την ιστορία δύο νεαρών αδελφών, μεταναστών και της μητέρας τους. Ο Αντώνης (Όμηρος Πουλάκης), ο οποίος ετοιμάζεται να παντρευτεί την κόρη του αφεντικού του (Ηρώ Μπέζου), καλείται να αντιμετωπίσει την ψυχική ασθένεια του αδελφού του, Λευτέρη (Προμηθέας Αλειφερόπουλος). Στη μέση η μητέρα τους (Ιωάννα Τσιριγκούλη), η οποία προσπαθεί να συμβιβάσει τις δύο πλευρές.

«Δεν νομίζω ότι επειδή το Γάλα παίχτηκε στο θέατρο δεν έχει λόγο ύπαρξης στο σινεμά» μάς λέει ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος.

Ο ηθοποιός που ερμηνεύει τον Λευτέρη δηλώνει ότι το μεταναστευτικό «παρότι πολύ επίκαιρο, παρότι «καραμέλα» το τελευταίο διάστημα –κυρίως στα καλλιτεχνικά δρώμενα» δεν είναι το κύριο θέμα της ταινίας. «Το Γάλα έχει να κάνει περισσότερο με τις αρχετυπικές σχέσεις της οικογένειας, τη σχέση των αδελφών, τη σχέση με τη μάνα, με τη θέληση να ενταχθείς στο κοινωνικό σύνολο. Θεωρώ ότι η αγάπη είναι ένα από τα κεντρικά θέματα του έργου, το πώς μπορείς να την εκφράσεις, τι κόστος μπορεί να έχεις εάν την εκφράσεις» επισημαίνει.

Πάνω σε αυτό ο Όμηρος Πουλάκης σχολιάζει: «Εγώ όσο πασχίζω να εντοπίσω τον κύριο άξονα δραματουργίας δεν μπορώ να τον βρω. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δημιουργούν ένα σύνολο, γίνονται ένα ποτάμι που προκαλεί δάκρυα ή γέλιο, που προκαλούν αίσθημα».

Η ταινία ασχολείται και με τη σχέση των χαρακτήρων της με το παρελθόν. Ο Αντώνης προσπαθεί φαινομενικά να ξεφύγει από αυτό, την ώρα που ο Λευτέρης μοιάζει προσκολλημένος πάνω του.

«Δεν νομίζω ότι το παρελθόν είναι μόνο φαντάσματα. Είναι αυτό που εμείς βλέπουμε σε αυτό. Εσύ επιλέγεις αν θα σε διαμορφώσει, εάν θα ξεφύγεις, πώς θα ξεφύγεις. Πιστεύω ότι και μπορούμε να ξεφύγουμε από το παρελθόν και μπορεί να μην μπορούμε να ξεφύγουμε από το παρελθόν» μάς λέει ο Όμηρος Πουλάκης.

Ο Ομ.Πουλάκης δεν βλέπει τον χαρακτήρα του, τον Αντώνη, αποκομμένο από τους άλλους, αλλά «στη συσχέτιση που έχει με τον Λευτέρη, στην αντανάκλαση του, στον ρόλο που παίζει στη σχέση με τη μητέρα και τον αδελφό του».

Ο Πρ.Αλειφερόπουλος συμφωνεί. «Ενώ φαινομενικά οι δύο χαρακτήρες είναι αντίθετοι, στην πραγματικότητα θα μπορούσαν να είναι δύο πλευρές του ίδιου ανθρώπου» λέει.

Κοινός παρονομαστής των δύο πρωταγωνιστών και του σκηνοθέτη ήταν και ο Κωνσταντίνος Παπαχρόνης, ο ηθοποιός που ερμήνευσε τον Λευτέρη για πρώτη φορά στο θέατρο και ο οποίος σκοτώθηκε τον Δεκέμβριο του 2008 σε τροχαίο. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, ο οποίος είχε συνεργαστεί με τον Κ.Παπαχρόνη στο θέατρο, είναι εκείνος που ανέλαβε να μεταφέρει στο σινεμά τον ρόλο του Λευτέρη, τον οποίο χαρακτηρίζει «ιδιαίτερα φωτεινό, εξαιτίας των καθαρών προθέσεών του».

«Έχω μία θολή μνήμη από εκείνη, την πρώτη παράσταση του Μαστοράκη στο Εθνικό. Δεν προσπάθησα να αναπαράγω κάτι από την ερμηνεία του Κ.Παπαχρόνη ως Λευτέρη, γιατί ακριβώς έχω μόνο μια αίσθηση από εκείνη την παράσταση. Για μένα ο Κωνσταντίνος είναι αυτό που είναι και η ερμηνεία του είναι το λιγότερο που θυμάμαι από εκείνον» λέει.

Η χημεία των Όμ.Πουλάκη και ο Πρ.Αλειφερόπουλου έχει «χτιστεί» μέσα από μία σειρά συνεργασιών. Οι δύο ηθοποιοί έχουν παίξει μαζί στο θέατρο (Το Ξύπνημα της Άνοιξης), ενώ πρωταγωνιστούν και στο tungsten του Γ.Γεωργόπουλου, το οποίο δεν έχει βρει ακόμα διανομή και αναμένεται να προβληθεί μέσα στη νέα σεζόν στον Μικρόκοσμο. Στα κινηματογραφικά «ζεύγη» των ταινιών το Γάλα και tungsten βλέπουν ομοιότητες, αλλά διαπιστώνουν και αρκετές διαφορές.

Θα ήθελαν, πάντως, να παίξουν και υπό άλλους όρους. «Και τον πατέρα μου θα ήθελα να παίξει» λέει ο Όμηρος Πουλάκης για τον συμπρωταγωνιστή του.

Η δύσκολη καθημερινότητα

Η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την οικονομική κρίση και την δύσκολη καθημερινότητα που έχει διαμορφωθεί στην Ελλάδα. «Δεν μας επηρεάζει μόνο η πραγματικότητα και εμείς επηρεάζουμε την πραγματικότητα. Εμείς τη φτιάχνουμε, μέσα από το πώς την κοιτάμε» λέει ο Όμ.Πουλάκης, που φέτος θα τον δούμε στην παράσταση Ορφανά που ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

«Αυτή την τρομερά πιεστική πραγματικότητα προσπαθώ να την κατανοήσω και μετά προσπαθώ να την αντιστρέψω και να την φορτίσω αλλιώς. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το πώς συζητάς, πού επιλέγεις να σταθείς» συνεχίζει.

Στην ερώτηση εάν έχουν φτάσει ποτέ στο σημείο να σκεφτούν να φύγουν, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος (ο οποίος τον χειμώνα θα εμφανίζεται σε δύο παραστάσεις του Εθνικού, στην Αυλή των Θαυμάτων του Ιακ.Καμπανέλη σε σκηνοθεσία Γ.Κακλέα και στον Τρωίλο και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ σε σκηνοθεσία Κορουνόβας) απαντά: «Εγώ θέλω να φύγω. Δεν θα έλεγα ότι βασικός λόγος είναι η τωρινή κατάσταση. Μερικές φορές αυτή ακριβώς η κατάσταση είναι που με κάνει να θέλω να μείνω, να μην εγκαταλείψω το καράβι» λέει.

«Άλλωστε, πολύ παρόμοια προβλήματα θα αντιμετωπίσεις και αν φύγεις για να πας στο εξωτερικό και θα έχεις και ένα παραπάνω: θα είσαι μετανάστης. Και πάλι, όμως, θα κληθείς να κοιτάξεις τα πράγματα διαφορετικά για να μπορέσεις να αλλάξεις έστω και ένα τετραγωνικό γύρω σου» προσθέτει.

«Το ζήτημα δεν ελληνικό, απλώς εδώ εντοπίζουμε τα ελληνικά προβλήματα, που τα λέμε ελληνικά γιατί είναι στο συγκεκριμένο γεωγραφικό πλάτος και μήκος, θα μπορούσαμε να τα λέμε με χίλια δυο άλλα ονόματα» λέει ο Όμηρος Πουλάκης, ο οποίος παραδέχεται ότι δεν έχει σκεφτεί να φύγει από την Ελλάδα, όχι μόνο εξαιτίας οικονομικών δυνατοτήτων, αλλά και ψυχικών.

Το ελληνικό σινεμά

«Βλέπω και βήματα μπροστά και πισωγυρίσματα την ίδια στιγμή» λέει ο Όμ.Πουλάκης, ο οποίος τονίζει ότι μία από τις παγίδες όταν κάποιος κάνει σινεμά είναι να πει ότι τον ενδιαφέρει να φέρει μόνο κόσμο στις αίθουσες, αλλά επισημαίνει ότι υπάρχει και η αντιστροφή της: «το να πεις «θέλω να μην έρθει κανείς, θέλω να μην επικοινωνήσω για να χρησιμοποιήσω ότι δεν επικοινωνώ ως επιχείρημα μεγαλείου». Αυτό το βλέπεις και στις ανθρώπινες σχέσεις. Μπορεί να πας να μιλήσεις με κάποιον και να σου μιλάει ακαταλαβίστικα γιατί προσπαθεί να σου πει ότι δεν θέλει να επικοινωνήσει μαζί σου, θέλει μόνο να τον θαυμάσεις».

Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος δηλώνει ότι η σκηνοθεσία είναι ένα θέμα που τον «καίει» πάρα πολύ. Έχει, άλλωστε, σκηνοθετήσει τη μικρού μήκους ταινία Ένα τσιγάρο δρόμος (μαζί με τον Θ.Παγώνη), ενώ τώρα ετοιμάζει μία ακόμα μικρού μήκους με τίτλο Ο Καουμπόης. «Τώρα δουλεύουμε πάνω στο σενάριο, επιλέγουμε το καστ και ελπίζω τα γυρίσματα να ολοκληρωθούν μέσα στο 2011» λέει ο ηθοποιός.

Όσον αφορά το ελληνικό σινεμά, διαπιστώνει ότι «δεν υπάρχει περίπτωση να κάνεις κάτι και αξιόλογο, και εμπορικό, και να είναι μεγάλη παραγωγή, και να βγάλει τα λεφτά του με ένα τόσο μικρό κοινό».

Η λύση που βλέπει ο ίδιος είναι το άνοιγμα προς τα έξω. Και φέρνει ως παράδειγμα τη Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη. «Είχα για την ταινία μια εικόνα φανφάρας και παλιομοδίτικου. Βλέποντας την ξανά είδα τον Φούντα και σκέφτηκα ότι αυτή είναι από τις καλύτερες ερμηνείες που είχα δει ποτέ μου. Θεωρώ ότι είναι θέμα γνησιότητας. Ο Κακογιάννης έκανε μια ταινία και είπε «εγώ θα σας δείξω πώς είναι η Ελλάδα, το σοκάκι». Ενώ εγώ δεν το έχω ζήσει αυτό, είμαι σίγουρος ότι υπήρχε ή τουλάχιστον έχει διαμορφώσει την αντίληψή μου για το πώς ήταν. Δεν είναι τυχαίο που αυτή η ταινία και μια σειρά τέτοιων ταινιών επικοινώνησε με ανθρώπους στο εξωτερικό. Αυτή η ταινία έφερε μια αλήθεια, έφερε κάτι γνήσιο. Αυτή είναι η λύση για την Ελλάδα. Να μην προσπαθούμε να μιμηθούμε κάτι που δεν έχουμε εδώ και να το αναπαράγουμε φτηνά και χωρίς αλήθεια, αλλά να βρούμε τη δική μας ταυτότητα στο σινεμά που είναι ένα παγκόσμιο και πολύ ισχυρό μέσο».

«Σημαντική είναι και η ευθύνη του θεατή να ασχοληθεί με το να μάθει, να δει τι επιλογές έχει, να κοιτάξει παραπέρα. Για ένα καλύτερο σινεμά χρειαζόμαστε και καλούς ηθοποιούς και καλούς θεατές» καταλήγει ο Όμηρος Πουλάκης.

* Η ταινία «Το Γάλα» προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024