Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Κύκλωμα του εγκεφάλου εξηγεί το μυστηριώδες deja vu

Το deja vu -η σπάνια, αλλόκοτη αίσθηση ότι μια εμπειρία έχει επαναληφθεί στο παρελθόν- οφείλεται σε στιγμιαία αστοχία μιας περιοχής του εγκεφάλου που αναλαμβάνει ορισμένες από τις λειτουργίες της μνήμης, ανακοίνωσαν Αμερικανοί νευροεπιστήμονες. Η ανακάλυψη ίσως οδηγήσει σε νέες θεραπείες για διαταραχές της μνήμης.

Η περιοχή που ευθύνεται για το deja vu είναι ο ιππόκαμπος, ο οποίος δημιουργεί νοητικούς χάρτες με νέα μέρη και εμπειρίες και τους αποθηκεύει για μελλοντική χρήση, γράφουν στο περιοδικό Science ερευνητές του MIT (Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης).

Όταν δύο εμπειρίες μοιάζουν πολύ μεταξύ τους, οι νοητικοί χάρτες του ιππόκαμπου αρχίζουν να επικαλύπτονται και τα όρια ανάμεσα στις εμπειρίες θολώνουν.

«Το deja vu εκδηλώνεται όταν αυτή η ικανότητα συναντά προκλήσεις» σχολιάζει στο Reuters ο καθηγητής Βιολογίας και Νευροεπιστήμης Σουσούμου Τονεγκάουα, επικεφαλής της ομάδας.

Ο Τονεγκάουα και οι συνεργάτες του μελέτησαν ποντίκια από τα οποία είχε αφαιρεθεί ένα γονίδιο που λειτουργεί στην οδοντωτή έλικα, μια περιοχή του ιππόκαμπο με κρίσιμο ρόλο στην ταξινόμηση νέων εμπειριών.

Οι ερευνητές μετέφεραν τα γενετικά τροποποιημένα πειραματόζωα από το κλουβί τους σε ένα άλλο κλουβί και στη συνέχεια πίσω στο πρώτο. Σε ένα από τα δύο κλουβιά, τα ποντίκια δέχθηκαν επώδυνα ηλεκτροσόκ.

Τα πειραματόζωα δεν μπορούσαν να ξεχωρίσουν ποιο ήταν το «επικίνδυνο» κλουβί και πάγωναν από το φόβο σε όποιο κλουβί και αν βρίσκονταν. Τα κανονικά ποντίκια, αντίθετα, πάγωναν από φόβο μόνο όταν βρίσκονταν στο κλουβί  όπου είχαν υποστεί ηλεκτροσόκ. Αντίστοιχες διαφορές καταγράφηκαν και στα εγκεφαλογραφήματα των δύο ομάδων πειραματόζωων.

Oι ερευνητές επισημαίνουν ότι η ικανότητα της μνήμης να ξεχωρίζει γρήγορα διαφορετικά πρόσωπα και μέρη εξασθενίζει στους ανθρώπους με την πάροδο του χρόνου, μια έκπτωση ιδιαίτερα έντονη στους ασθενείς με νόσο του Αλτσχάιμερ.

«Δεδομένου ότι γνωρίζουμε το μοριακό και κυτταρικό μονοπάτι που σχετίζονται με τα αποτελέσματά μας, ίσως είναι πιθανό να χρησιμοποιηθούν αυτοί οι μοριακοί στόχοι στην ανάπτυξη φαρμάκων που βελτιώνουν αυτές τις συνδέσεις», εκτιμά ο Τονεγκάουα.

Ο Μπέος δίνει 15.000 εισιτήρια στο Πανθεσσαλικό – Θέλει περισσότερα ο Αλαφούζος

Ο Αχιλλέας Μπέος ανέφερε κατά την αποχώρησή του από την συνάντηση για τον τελικό του Κυπέλλου, ότι είναι θετικός -υπό προϋποθέσεις- για την παρουσία 15.000 φιλάθλων.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024