Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Στο DNA των Νεαντερταλ οφείλουμε το χρώμα του δέρματος και των μαλλιών

Μπορεί να χωρίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο από το άνθρωπο του Νεαντερταλ χιλιάδες χρόνια, ωστόσο τμήματα του γενετικού του κώδικα φαίνεται ότι καθορίζουν μέχρι και σήμερα εξωτερικά και εσωτερικά χαρακτηριστικά μας μέχρι και σήμερα.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο American Journal of Human Genetics, τα αρχαία αυτά γονίδια φαίνεται να παίζουν καθοριστικό ρόλο στον καθορισμό της απόχρωσης του δέρματος και των μαλλιών του σύγχρονου ανθρώπου, αλλά και σε χαρακτηριστικά, όπως η διάθεση, η τάση για κάπνισμα, τα πρότυπα ύπνου-αφύπνισης (κιρκαδιανός ρυθμός), η προδιάθεση για την εμφάνιση ρευματοειδούς αρθρίτιδας, σχιζοφρένειας, υψηλής χοληστερόλης και συσσώρευση λίπους στην κοιλιακή χώρα, ακόμη και για σχιζοφρένεια.

Οι ρίζες των χαρακτηριστικών αυτών του σύγχρονου ατόμου ενδεχομένως να πηγάζουν από τον τρόπο που ο άνθρωπος του Νεαντερταλ προσαρμόστηκε στην έκθεση του στον ήλιο στην περιοχή της Ευρασίας, όπου έζησε.

«Το χρώμα του δέρματος και των μαλλιών, ο κιρκαδιανός ρυθμός και η διάθεση, επηρεάζονται από την έκθεση στον ήλιο», γράφουν οι ερευνητές στο άρθρο τους.

«Η ανάλυσή μας δείχνει ότι η έκθεση στον ήλιο ίσως διαμόρφωσε το DNA των Νεαντερταλ και αυτά τα γονίδια πέρασαν στον σύγχρονο άνθρωπο και συνεχίζουν να καθορίζουν βασικά εσωτερικά και εξωτερικά χαρακτηριστικά του», σύμφωνα με την Τζανετ Κελσο από το Ινστιτούτο Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Max Planck, στη Γερμανία.

Υπολογίζεται ότι ένα 2% του DNA των μη αφρικανικής καταγωγής ανθρώπων προέρχεται από τους Νεαντερταλ.

Η Δρ Κελσο και οι συνεργάτες της θέλησαν να κατανοήσουν καλύτερα την επιρροή του DNA των Νεαντερταλ σε συνήθεις μεταλλάξεις του DNA των σημερινών ανθρώπων.

Ανέλυσαν λοιπόν γενετικές πληροφορίες από 112.000 άτομα που είχαν δώσει υλικό στη πιλοτική μελέτη UK Biobank και έτσι κατάφεραν να αποδείξουν ότι το DNA των Νεαντερταλ επηρεάζει την απόχρωση του δέρματος και των μαλλιών μας, σήμερα.

«Οι σύγχρονοι άνθρωποι από την Αφρική ‘συνάντησαν’ τους Νεαντερταλ περίπου 100.000 χρόνια πριν στην Ευρασία. Η έκθεση στον ήλιο σε αυτή την περιοχή του πλανήτη επηρεάσε πιθανόν πως συγκεκριμένα εξωτερικά χαρακτηριστικά των Νεαντερταλ προσαρμόστηκαν στην υπεριώδη ακτινοβολία», καταλήγει η ερευνήτρια.

Μαίρη Μπιμπή