Το μέλλον των ΜΜΕ είναι ήδη εδώ

Η δημοσιογραφία της «επαυξημένης πραγματικότητας» και του 5G

Η δημοσιογραφία της «επαυξημένης πραγματικότητας» και του 5G
in.gr audio player
Όταν την περασμένη δεκαετία έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα κινητά τηλέφωνα με κάμερα καθιερώθηκε στη δημοσιογραφία ο όρος «mojo», δηλαδή ο mobile journalist, ο δημοσιογράφος που είναι συνδεδεμένος στο Δίκτυο και συμπληρώνει το ρεπορτάζ του, σε πραγματικό ή σχεδόν πραγματικό χρόνο, με εικόνες και βίντεο. Η νέα τότε τεχνολογία έθεσε επιπλέον δεδομένα στην αγορά των ΜΜΕ που βρισκόταν ήδη σε διαδικασία μετάβασης, λόγω των αλλαγών που έφερνε το Internet.

Η δυνατότητα «επαυξημένης πραγματικότητας» (augmented reality, AR) που ανακοίνωσαν πριν από λίγες ημέρες τόσο η Apple για το νέο λειτουργικό σύστημα των iPhone, όσο και η Google για το νέο κινητό της Pixel2, δεν είναι απλώς ένα ακόμη παιχνίδι προς κατανάλωση. Για τους δημοσιογράφους είναι ένα ισχυρό εργαλείο που φέρνει αλλαγές στο τρόπο που θα κάνουν μελλοντικά τη δουλειά τους.

Πρόκειται για μία τεχνολογική πρόκληση, που σε συνδυασμό με τα νέα υπεραταχεία δίκτυα 5G που έρχονται τα επόμενα χρόνια, πληροί όλες τις προϋποθέσεις για να μεταβάλλει τον τρόπο που «καταναλώνονται» σήμερα οι ειδήσεις.

Οι νέες ταχύτητες επιτρέπουν το κατέβασμα βίντεο και μεγάλων 3D γραφημάτων σε χρόνους που σήμερα χρειάζονται για το κατέβασμα απλών κειμένων. Τα δίκτυα 5G, φθάνουν ταχύτητες της τάξεως 1 Gb/s, 50 φορές μεγαλύτερες σε σχέση με τα υφιστάμενα 4G δίκτυα.

«Ως δημοσιογράφοι προσπαθούμε πάντα να δώσουμε στους αναγνώστες την αίσθηση των περιοχών που καλύπτουμε. Η εικονική πραγματικότητα μας επιτρέπει να το κάνουμε αυτό με έναν εντελώς νέο τρόπο» δηλώνουν οι Μπεν Σόλομον και Λέσλι Ντέιβις από τους New York Times. Πρόκειται για ένα νέο δημοσιογραφικό εργαλείο. Άλλοι εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί. «Τα πάντα γύρω από την εικονική πραγματικότητα είναι υπερβολή» υποστηρίζει ο Ρον Ντιόριο, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του Economist. Προσπάθεια των παρόχων και των κατασκευαστούν να βρουν νέες πηγές εσόδων βλέπει πίσω από την όλη συζήτηση ο Τόμας Χιούσον, αναλυτής της Forrester Research.

Σήμερα, παραδοσιακοί εκδοτικοί όμιλοι, προτού ακόμη προλάβουν να προσαρμοστούν στο διαδικτυακό περιβάλλον, πειραματίζονται στα νέα δεδομένα της ενημέρωσης. New York Times, Economist, Gannett, Wall Street Journal και Times of India είναι οι πρωτοπόροι που πειραματίζονται σε νέα φορμά, με ενσωμάτωση εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality, VR).

Πιο απλές ως εφαρμογή, πιο ελαφριές σε απαιτούμενο όγκο δεδομένων και για αυτούς τους λόγους ίσως πιο ρεαλιστικές όσον αφορά την υλοποίησή τους είναι οι εφαρμογές AR, που χρησιμοποιούν ως βάση τον φυσικό περιβάλλοντα χώρο, προσθέτοντας όμως πάνω στην εικόνα πληροφορίες. Ήδη από πέρυσι η Washington Post παρουσίασε την υπόθεση του Φρέντι Γκρέι, του αφροαμερικανού από τη Βαλτιμόρη που σκοτώθηκε κατά τη σύλληψή του από τους αστυνομικούς, γεγονός που πυροδότησε εκτεταμένα επεισόδια και μαζικές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας κατά της αστυνομικής βίας εις βάρος των μαύρων. Η εντυπωσιακή παρουσίαση της υπόθεσης με χρήση της τεχνολογίας AR βρίσκεται στη διεύθυνση: https://www.washingtonpost.com/graphics/local/freddie-gray-augmented-reality

Το πρακτορείο Associated Press από την πλευρά του χρηματοδοτεί έρευνες και δημοσιεύει μελέτες για το πώς η AR (ή και η VR) δημοσιογραφία θα συμβάλλει στην ενημέρωση με μία πιο δυναμική αφήγηση και βαθύτερη προσέγγιση των γεγονότων με την παραγωγή «σφαιρικών βίντεο» 360o και την ενσωμάτωση τρισδιάστατων (3D) γραφικών.

Και δεν είναι μόνο το τοπίο της ενημέρωσης (και της ψυχαγωγίας) που μεταλλάσσεται. Ανάλογες τεχνολογίες έχουν τη δυναμική να μεταμορφώσουν όχι μόνο τη δημοσιογραφία αλλά και τη διαφήμιση. Η ινδική Tata Motors διένειμε προ μηνών με την εφημερίδα Times of India τη χάρτινη συσκευή Google Cardboard VR μαζί με πληροφορίες για το κατέβασμα μιας εφαρμογής για να παρουσιάσει το νέο της μοντέλο Tiago.

Αλλά για να αναφερθούμε και στα καθ’ ημάς, οι πρόσφατες αναρτήσεις της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση στο Facebook, για την έκθεση επιστημονικής φαντασίας «Ταξίδι στο Αγνωστο», είναι μάλλον η πρώτη εφαρμογή τεχνολογίας AR στην ελληνική διαφημιστική αγορά, με εντυπωσιακά ομολογουμένως αποτελέσματα όσον αφορά στην εικαστική παρουσίαση και την ανταπόκριση του κοινού.

Γιάννης Μανδαλίδης

in.gr

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη